Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023
De gemeente Schiedam heeft de Nationale Citymarketing Trofee
gewonnen in de categorie steden tot 100.000 inwoners. Schiedam versloeg de
andere genomineerde, Den Helder. Tilburg won de Nationale Citymarketing Trofee
in de categorie vanaf 100.000 inwoners. Tilburg liet Almere, Den Haag en
Deventer achter zich. De trofee werd op maandag 15 mei uitgereikt tijdens het
Nationaal Congres Citymarketing in Kampen. Het thema was dit jaar ‘De Stad en
Het Water’.
Winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Schiedam
De citymarketing van Schiedam moet bijdragen aan het doel om
Schiedam duurzaam te profileren als een levendige woon-, werk- en verblijfstad.
De basis van de Schiedamse citymarketing is het DNA van de stad: "het
distilleercluster met zowel wereldberoemde jenever als gin, de maritieme sector
en de veelzijdige creatieve maakindustrie.” Vanaf 2016 gebruikt Schiedam een
toekomstgerichte merkstrategie gebaseerd op dit DNA.
In de strategie is er ook een merknaam gecreëerd - S’DAM -
die wordt gebruikt bij alle citymarketingactiviteiten in de stad (binnen- en/of
buiten evenementen). Een recent fenomeen is dat het DNA ook wordt gebruikt in
projecten waar citymarketing en placemaking samengaan zoals in het Dutch
Distillers District.
De citymarketingorganisatie die de merkstrategie uitvoert is
Schiedam Partners. Schiedam Partners werkt goed samen met de ‘grote broer’
Rotterdam Partners, vanuit het idee dat Schiedam complementair is aan
Rotterdam. De jury waardeert dat Schiedam vasthoudt aan de merkstrategie en dat
citymarketing en placemaking meer naar elkaar toe groeien.
Tilburg winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners
Het doel van citymarketing in Tilburg is meer bekendheid en
waardering voor Tilburg bij bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Voor
elke doelgroep is een platform opgezet: Ticket to Tilburg voor
bezoekers, Center of Tilburg voor bewoners, Make it in
Tilburg voor bedrijven, Student in Tilburg voor studenten. De
laatste twee doelgroepen hebben prioriteit in de Tilburgse citymarketing. Deze
doelgroepen wilt Tilburg meer binden aan de stad. De citymarketingstrategie van
Tilburg heeft twee pijlers: ‘kennisstad vol innovatie met maatschappelijke
impact’ en ‘beleef Tilburg’. De stad geeft daarom ruimte voor makers, culturele
vernieuwers en zinnenprikkelende niches in de stad. Marketing Tilburg heeft het
DNA van de stad uitgedrukt als een formule: sociaal x experimenteel = creatie.
Marketing Tilburg waakt sinds kort als merkregisseur over de
stad en stelt overal de vraag: "wat is hier nu Tilburgs aan?”. Inmiddels zit
Marketing Tilburg aan tafel bij de visieontwikkeling voor de binnenstad, en bij
belangrijke Tilburgse projecten zoals de ontwikkeling van de Spoorzone, het
Museumkwartier en het Stadsforum. De jury waardeert dat de Tilburgse citymarketing
wordt gecombineerd met placemaking. Ook ziet de jury dat Marketing Tilburg is
uitgegroeid tot dé merkregisseur van Tilburg.
Beoordeling
Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als
beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare
effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een
kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte
is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen werden
tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide
categorieën werd gekozen.
De vakjury bestond uit Martijn Bulthuis (winnaar 2019),
Martin Boisen, Erik Braun, Nina Nomden, Karoline Wiegerink, Anneke Jongerius en
Robert Govers.
Eerdere winnaars
Bij de vorige editie, in 2019, ging de Nationale
Citymarketing Trofee naar respectievelijk Bergen Op Zoom (tot 100.000 inwoners)
en Leiden (vanaf 100.000 inwoners).