Geplaatst op: 17-05-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Koningin Máxima opent nieuwe Van Gogh Village Museum

Koningin Máxima opent nieuwe Van Gogh Village Museum
Koningin Máxima samen met Simone van der Heiden - directeur Van Gogh Village Museum en Jan Kees Lemkes - voorzitter Stichting Van Gogh Village Museum

Koningin Máxima heeft het nieuwe Van Gogh Village Museum geopend. Dit museum in het Brabantse Nuenen belicht de persoonlijke en artistieke ontwikkeling van de schilder die leidde tot zijn eerste meesterwerk ‘De aardappeleters’. Koningin Máxima bezocht ook Vincents Lichtlab waarin de werking van kleur en licht centraal staat. De vernieuwing en uitbreiding van het museum is gerealiseerd dankzij subsidies van onder meer de provincie Noord-Brabant en bijdragen van fondsen en certificaathouders.

Vincent Van Gogh heeft van 1883 tot 1885 in Nuenen gewoond en geschilderd. Het dorp is met 24 Van Gogh erfgoedlocaties één groot openluchtmuseum voor bezoeker die de wereld van de wereldberoemde schilder willen ervaren. 

Vincents Lichtlab

Nieuw onderdeel van de tentoonstelling is een interactieve belevenis rondom licht: Vincents Lichtlab. Zijn intensieve zoektocht naar perspectief en licht, karakteriseert Vincents Brabantse periode. De Aardapeleters was daar het resultaat van. In vijf experimenten beleef je het licht zoals Vincent dat deed: verwonderend, onderzoekend, lerend en creërend. Wat is kleur en wat is licht? En wat zien we eigenlijk? In het Lichtlab ontmoeten de natuurkundige en de kunstzinnige blik elkaar. Met de combinatie van technologie, kunst en creativiteit richt het lab zich met name op jongere generaties.

Erkenning voor het erfgoed 

Simone van der Heiden (directeur Van Gogh Village Museum): "Wij zijn zeer vereerd met het bezoek van Koningin Máxima. Het is erkenning voor de tomeloze inzet van ons team van 200 vrijwilligers voor het behoud van Vincents erfgoed in Nuenen. Dankzij de samenwerking met ASML en Van Gogh Sites Foundation kunnen we in Vincents Lichtlab jonge generaties kennis laten maken met de werking met kunst en de technologie van licht. Zo heeft het museum naast een kunsthistorische ook een educatieve waarde en dat laten we graag zien.” Van der Heiden verwacht jaarlijks tussen de 40.000 en 50.000 bezoekers, tweemaal zoveel als in het oude Vincentre. Het nieuwe museum is de eerste Brabantse Van Goghlocatie dat met hulp van de Van Gogh Sites Foundation wordt vernieuwd.

Investeren in internationale allure

Het erfgoed van Vincent van Gogh spreekt wereldwijd tot de verbeelding en de schilder is van iconische betekenis voor Brabant. Daar is groot draagvlak voor, zo blijkt uit de financiële en inhoudelijke bijdragen van vele regionale partijen en bedrijven. Dankzij de inzet van de Provincie Noord-Brabant, Gemeente Nuenen en bijdragen van ASML, Brabant-C, Regio Deal Brainport Eindhoven, Mondriaan Fonds, BPD Cultuurfonds, CONN, certificaathouders en donateurvrienden, heeft Nederland een culturele attractie erbij van internationale allure. 

Ontwerp en architectuur

Voor de inrichting van het Van Gogh Village Museum zijn bekende partijen uit de museumwereld aangetrokken. Tinker Imagineers ontwierp de tentoonstellingen en Bruns uit Bergeijk produceerde de expositiematerialen. De nieuwbouw van het museum is ontworpen door Diederendirrix uit Eindhoven en gerealiseerd in samenwerking met Banbouw. Het ontwerp is een hedendaagse langskap-boerderij als verwijzing naar een boerderij die hier in de 19e eeuw heeft gestaan. Designbureau Van Eijk & van der Lubbe heeft de centrale ontvangstruimte inclusief de koffiecorner en winkel ontworpen.


Link: https://www.nritmedia.nl/kennisbank/46464/Van_Gogh_Village_Museum_open_voor_publiek
Trefwoorden: cultuur, musea, noord-brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.