Frankrijk verbiedt korte binnenlandse vluchten
Voor het klimaat licht hoopvol nieuws uit Frankrijk dat komt met een verbod op korte binnenlandse vluchten. Wel een regeling met haken en ogen een eentje die minder ver gaat dan een burgerpanel wenste. Ook de impact op het klimaat is gering.
Heel concreet gaat Frankrijk alle binnenlandse vluchten verbieden waar hetzelfde traject in 2,5 uur met de trein kan worden afgelegd. Bovendien moeten er ook vroeg en laat voldoende treinen rijden. Dat alles resulteert in een verbod op drie routes, van Parijs naar Nantes, Lyon en Bordeaux.
Idee van burgerpanel
Het idee om binnenlandse vluchten in de ban te doen, kwam van een burgerpanel dat alle trajecten die binnen vier uur met de trein te bereizen zijn, wilde verbieden. Dat zou gevolgen hebben voor acht trajecten. Na tegengas van de luchtvaartsector en een gang naar de Europese Commissie worden er nu drie luchtvaartroutes verboden. Twee daarvan werden feitelijk al niet meer gevlogen door Air France die op verzoek van de Franse regering deze al in 2020 schrapte.
Beperkt effect
De Franse krant Le Monde heeft berekend dat 5.000 van de 200.000 binnenlandse vluchten komen te vervallen. Op die routes vlogen jaarlijks 500.000 passagiers. In Frankrijk vliegen jaarlijks 16 miljoen mensen in het binnenland. Ook de impact op de CO2-uitstoot is beperkt. Uit cijfers van de Franse burgerluchtvaartautoriteit wordt 55.000 ton minder CO2 uitgestoten, een vermindering van 2,6% van de totale uitstoot op binnenlandse vluchten. Een cynicus zou dit een druppel op een gloeiende plaat noemen, een optimist de start van een beweging.