Geplaatst op: 31-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toscane meest genoemde destinatie van Italië

Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane.

Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.

 

Op de vraag 'Ga je deze zomer naar Italië?' antwoordde 31% dat ze al geboekt hebben. 23% is het wel van plan, maar heeft nog niet geboekt. Een kleine 20% antwoordt dat ze deze zomer niet naar Italië gaan en bijna 27% weet het nog niet.


Op de vraag 'Hoe reis je deze zomer naar Italië?' gaf ruim 66% de reactie 'met de eigen auto'. Het vliegtuig staat met ruim 18% van de stemmen op de tweede plek. De bus wist met 4% van de stemmen een derde plek onder de vervoermiddelen in te nemen. Eén respondent noemde de fiets.


Langere meivakantie kortere zomervakantie?

In het onderzoek vroegen we ook naar de meivakantie. Bezoekers van Dit is Italië gaven met ruim 37% aan naar Italië te gaan in de meivakantie. Bijna 37% gaf aan dit jaar niet op meivakantie te gaan. Een minderheid van 8% ging wel met vakantie in mei, maar niet naar Italië. 18% liet weten nooit met meivakantie te gaan. In april was in het nieuws dat veel Nederlanders graag een langere meivakantie zouden willen. Vanzelfsprekend vroegen we hier ook naar. 14% ziet wel wat in de optie voor een langere meivakantie in combinatie met een kortere zomervakantie. 13% wil ook wel een langere meivakantie, maar niet ten koste van de zomervakantie, terwijl bijna 12% juist een langere zomervakantie wil en de meivakantie niet belangrijk vindt.

Verreweg de meerderheid van 61% geeft aan het niet belangrijk te vinden of niet afhankelijk te zijn van schoolvakanties.


Toscane onverminderd populair

We maakten bij Dit is Italië ook maar even van de gelegenheid gebruik om te vragen naar de precieze bestemming van degenen die aangaven naar Italië te gaan. 314 respondenten gaven antwoord op deze vraag. Toscane is onverminderd populair. Opvallend is wel de grote stijging in populariteit van de zuidelijke regio Apulië (Puglia).


De volgende regio's en plaatsen werden het vaakst genoemd:


Toscane: 45 keer genoemd

De Marken: 25 keer genoemd

Gardameer: 22 keer genoemd

Apulië: 21 keer genoemd

Umbrië: 20 keer genoemd

Trefwoorden: reizen, Italië, destinatie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...