Geplaatst op: 31-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toscane meest genoemde destinatie van Italië

Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane.

Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.

 

Op de vraag 'Ga je deze zomer naar Italië?' antwoordde 31% dat ze al geboekt hebben. 23% is het wel van plan, maar heeft nog niet geboekt. Een kleine 20% antwoordt dat ze deze zomer niet naar Italië gaan en bijna 27% weet het nog niet.


Op de vraag 'Hoe reis je deze zomer naar Italië?' gaf ruim 66% de reactie 'met de eigen auto'. Het vliegtuig staat met ruim 18% van de stemmen op de tweede plek. De bus wist met 4% van de stemmen een derde plek onder de vervoermiddelen in te nemen. Eén respondent noemde de fiets.


Langere meivakantie kortere zomervakantie?

In het onderzoek vroegen we ook naar de meivakantie. Bezoekers van Dit is Italië gaven met ruim 37% aan naar Italië te gaan in de meivakantie. Bijna 37% gaf aan dit jaar niet op meivakantie te gaan. Een minderheid van 8% ging wel met vakantie in mei, maar niet naar Italië. 18% liet weten nooit met meivakantie te gaan. In april was in het nieuws dat veel Nederlanders graag een langere meivakantie zouden willen. Vanzelfsprekend vroegen we hier ook naar. 14% ziet wel wat in de optie voor een langere meivakantie in combinatie met een kortere zomervakantie. 13% wil ook wel een langere meivakantie, maar niet ten koste van de zomervakantie, terwijl bijna 12% juist een langere zomervakantie wil en de meivakantie niet belangrijk vindt.

Verreweg de meerderheid van 61% geeft aan het niet belangrijk te vinden of niet afhankelijk te zijn van schoolvakanties.


Toscane onverminderd populair

We maakten bij Dit is Italië ook maar even van de gelegenheid gebruik om te vragen naar de precieze bestemming van degenen die aangaven naar Italië te gaan. 314 respondenten gaven antwoord op deze vraag. Toscane is onverminderd populair. Opvallend is wel de grote stijging in populariteit van de zuidelijke regio Apulië (Puglia).


De volgende regio's en plaatsen werden het vaakst genoemd:


Toscane: 45 keer genoemd

De Marken: 25 keer genoemd

Gardameer: 22 keer genoemd

Apulië: 21 keer genoemd

Umbrië: 20 keer genoemd

Trefwoorden: reizen, Italië, destinatie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...