Weer lichte groei in verkoop diensten
CBS houdt maandelijks de consumptiecijfers bij. De Nederlandse huishoudens schaften
in april 2023 slechts huishoudens 0,3 procent meer producten aan dan in april
2022, maar opnieuw kochten ze meer diensten, maar minder goederen. Dat is goed
nieuws voor de vrijetijdssector met zijn dienstenaanbod.
Die groei in de aankoop van diensten valt een stuk hoger uit. Consumenten
hebben in april 3,5 procent meer diensten afgenomen, zoals verzekeringen,
openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper, dan in
april 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale
binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
In april hebben consumenten 4,6 procent minder voedingsmiddelen, dranken en
tabak gekocht. Ze hebben ook 4,1 procent minder duurzame goederen aangeschaft
dan in april 2022. Huishoudens hebben vooral minder spullen voor
woninginrichting, elektrische apparaten, kleding en schoenen gekocht. Verder
hebben ze in april 2,1 procent minder overige goederen, zoals energie,
verbruikt. Hoewel het kouder was dan in april 2022, hebben huishoudens minder
gas verbruikt.
Trefwoorden: CBS, consumptie, diensten
|
|
23/12/24
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
|
20/12/24
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
|
20/12/24
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
|
20/12/24
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
|
20/12/24
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
|
20/12/24
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
|
20/12/24
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
|
20/12/24
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
|
|
04/01/25
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
|
08/01/25 t/m 09-01-25
Vakantiebeurs is het grootste reisevenement van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
|
|