Weer lichte groei in verkoop diensten
CBS houdt maandelijks de consumptiecijfers bij. De Nederlandse huishoudens schaften
in april 2023 slechts huishoudens 0,3 procent meer producten aan dan in april
2022, maar opnieuw kochten ze meer diensten, maar minder goederen. Dat is goed
nieuws voor de vrijetijdssector met zijn dienstenaanbod.
Die groei in de aankoop van diensten valt een stuk hoger uit. Consumenten
hebben in april 3,5 procent meer diensten afgenomen, zoals verzekeringen,
openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper, dan in
april 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale
binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
In april hebben consumenten 4,6 procent minder voedingsmiddelen, dranken en
tabak gekocht. Ze hebben ook 4,1 procent minder duurzame goederen aangeschaft
dan in april 2022. Huishoudens hebben vooral minder spullen voor
woninginrichting, elektrische apparaten, kleding en schoenen gekocht. Verder
hebben ze in april 2,1 procent minder overige goederen, zoals energie,
verbruikt. Hoewel het kouder was dan in april 2022, hebben huishoudens minder
gas verbruikt.
Trefwoorden: CBS, consumptie, diensten
|
|
20/12/24
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
|
11/12/24
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
|
06/12/24
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
|
06/12/24
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
|
05/12/24
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
|
04/12/24
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
|
04/12/24
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|