Weer lichte groei in verkoop diensten
CBS houdt maandelijks de consumptiecijfers bij. De Nederlandse huishoudens schaften
in april 2023 slechts huishoudens 0,3 procent meer producten aan dan in april
2022, maar opnieuw kochten ze meer diensten, maar minder goederen. Dat is goed
nieuws voor de vrijetijdssector met zijn dienstenaanbod.
Die groei in de aankoop van diensten valt een stuk hoger uit. Consumenten
hebben in april 3,5 procent meer diensten afgenomen, zoals verzekeringen,
openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper, dan in
april 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale
binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
In april hebben consumenten 4,6 procent minder voedingsmiddelen, dranken en
tabak gekocht. Ze hebben ook 4,1 procent minder duurzame goederen aangeschaft
dan in april 2022. Huishoudens hebben vooral minder spullen voor
woninginrichting, elektrische apparaten, kleding en schoenen gekocht. Verder
hebben ze in april 2,1 procent minder overige goederen, zoals energie,
verbruikt. Hoewel het kouder was dan in april 2022, hebben huishoudens minder
gas verbruikt.