EuroParcs breidt aantal onbemande parkshops uit
EuroParcs gaat tot einde 2023 door heel Nederland tien onbemande parkshops openen. Bezoekers kunnen in de winkels de belangrijkste dagelijkse boodschappen halen en bij een zelfscankassa afrekenen. De onbemande parkshop heeft een plek naast de receptie, zodat er tijdens de openingstijden van de receptie altijd iemand beschikbaar is voor vragen. In 2022 startte EuroParcs een pilot met twee onbemande parkshops op twee parken: EuroParcs Ruinen en EuroParcs Achterhoek (zie foto). De pilot sloeg zo aan, dat EuroParcs nu heeft besloten het concept verder uit te rollen.
Twee varianten
Er komen twee varianten, een voor parken zonder en een voor parken met een horecagelegenheid. Ellen Verburg, commercial concept manager bij EuroParcs. "Op parken zonder horecagelegenheid openen we een winkel waar gasten hun alledaagse boodschappen snel en gemakkelijk kunnen halen. Parken waar wel horeca aanwezig is krijgen een variant waar het aanbod vergelijkbaar is met assortiment dat je steeds vaker bij tankstations ziet. Dat bestaat hier vooral uit ontbijtproducten zoals verse broodjes, kleine maaltijden, snacks, borrelassortiment, koude en warme dranken en non-food.”
EuroParcs werkt bij de onbemande parkshops samen met Omise, een onbemande retail formule. Omise zorgt, onder meer met behulp van data, voor de bevoorrading van de winkels en het onder de aandacht brengen van de shops bij de gasten. De parkshops zijn voorzien van technologie in de vorm van narrowcasting en elektronische schaplabels.
Meer onbemande parkshops
Als het aan Verburg ligt worden er in de toekomst op nog meer parken onbemande parkshops geopend. "De onbemande winkels zijn een ideale oplossing omdat het personeel op het park wordt ontzorgd en we de gasten extra service bieden. Het concept met een compact aanbod van vooral eten en drinken leent zich uitstekend voor de iets kleinere parken, zonder uitgebreide horeca of bestaande supermarkt. De onbemande parkshops kunnen uitgroeien tot een plek waar bezoekers naast boodschappen ook een goede kop koffie halen of hun panini onder de grill kunnen leggen.”
Verburg verwacht in de toekomst vaker concepten aan te bieden waar geen of nauwelijks personeel voor nodig is om gasten de beste service te bieden. "Op sommige parken kunnen gasten nu al een supboard huren via een app en een code waarmee een kluis met daarin de sup geopend kan worden. Op het gebied van fun en entertainment zijn er ook verschillende activiteiten waarvoor alleen een app noodzakelijk is."
De connectie met het personeel blijft echter ook belangrijk, aldus Verburg: "Deze concepten bieden veel mogelijkheden. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat onze gasten een connectie houden met het personeel en het gevoel hebben dat er altijd iemand in de buurt is om vragen te beantwoorden en te helpen als het nodig is.”