Geplaatst op: 07-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek

Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek

Op de Kennisdag 2023 van de Landelijke Data Alliantie is onder grote belangstelling het 'Onderzoek inkomend dag- en verblijfsbezoek" gepresenteerd. Agnes Holtjer van de provincie Gelderland mocht namens de provincies het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van onderzoeker Anke ten Velde van NBTC.

Het is voor het eerst sinds 2014 dat er weer actuele achtergrondinformatie beschikbaar is over buitenlandse bezoekers aan Nederland. Alhoewel het eerste exemplaar op de Kennisdag van de LDA werd gepresenteerd en in een presentatie de belangrijkste resultaten al met vrienden van de LDA werden gedeeld moet de rest van Nederland nog even geduld hebben voordat ze in de data kunnen duiken. Op 27 juni worden de resultaten pas openbaar.

Zowel dag als verblijfsbezoek

Voor het onderzoek zijn verblijfstoeristen uit de 11 belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme ondervraagd. Om inzicht te krijgen in het recreatief dagbezoek is op dat aspect aanvullend onderzoek uitgezet in delen van België en Duitsland. We krijgen daarmee inzicht in de omvang van het dag- en verblijfsbezoek, in de customer journey, het profiel van de bezoekers, de ondernomen activiteiten in Nederland, de waardering en de impact van het bezoek.

Nieuwe onderzoeksopzet

Ten opzichte van eerdere onderzoeken naar het inkomend toerisme zijn er grote verschillen. In eerdere onderzoeken werden respondenten bij toeristische hotspots en logiesaccommodaties geworven. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van panels in de landen van herkomst. Daardoor is ook het aandeel van niet-commerciële logiesaccommodaties in beeld gekomen, alsmede het bezoek aan familie, vrienden en bekenden. Andere vernieuwing is, geheel in lijn met het gedachtengoed van Perspectief 2030, een sectie over de sociaal-maatschappelijke impact van toerisme.

OnderzoekInkomendToerisme
Anke ten Velde (l) en Agnes Holtjer (r)
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, inkomend toerisme, buitenlandse gasten, bezoek, dagrecreatie, marketing, dmo's, reisbranche, vakanties, zakelijk toerisme, watersport, logiesaccommodaties, horeca, hotels, vakantieparken, particuliere verhuur, impact

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
21/01/25
Verplichte reisvergunning voor VK: Nederlandse toeristen laten zich niet afschrikken
Vanaf 2 april 2025 moeten Nederlanders die naar het Verenigd Koninkrijk reizen een elektronische reisvergunning (ETA) aanvragen. Hoewel deze nieuwe regelgeving voor extra administratie zorgt, verwachten experts geen grote daling in het aantal Nederlandse toeristen naar het VK.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...