Geplaatst op: 07-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek

Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek

Op de Kennisdag 2023 van de Landelijke Data Alliantie is onder grote belangstelling het 'Onderzoek inkomend dag- en verblijfsbezoek" gepresenteerd. Agnes Holtjer van de provincie Gelderland mocht namens de provincies het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van onderzoeker Anke ten Velde van NBTC.

Het is voor het eerst sinds 2014 dat er weer actuele achtergrondinformatie beschikbaar is over buitenlandse bezoekers aan Nederland. Alhoewel het eerste exemplaar op de Kennisdag van de LDA werd gepresenteerd en in een presentatie de belangrijkste resultaten al met vrienden van de LDA werden gedeeld moet de rest van Nederland nog even geduld hebben voordat ze in de data kunnen duiken. Op 27 juni worden de resultaten pas openbaar.

Zowel dag als verblijfsbezoek

Voor het onderzoek zijn verblijfstoeristen uit de 11 belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme ondervraagd. Om inzicht te krijgen in het recreatief dagbezoek is op dat aspect aanvullend onderzoek uitgezet in delen van België en Duitsland. We krijgen daarmee inzicht in de omvang van het dag- en verblijfsbezoek, in de customer journey, het profiel van de bezoekers, de ondernomen activiteiten in Nederland, de waardering en de impact van het bezoek.

Nieuwe onderzoeksopzet

Ten opzichte van eerdere onderzoeken naar het inkomend toerisme zijn er grote verschillen. In eerdere onderzoeken werden respondenten bij toeristische hotspots en logiesaccommodaties geworven. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van panels in de landen van herkomst. Daardoor is ook het aandeel van niet-commerciële logiesaccommodaties in beeld gekomen, alsmede het bezoek aan familie, vrienden en bekenden. Andere vernieuwing is, geheel in lijn met het gedachtengoed van Perspectief 2030, een sectie over de sociaal-maatschappelijke impact van toerisme.

OnderzoekInkomendToerisme
Anke ten Velde (l) en Agnes Holtjer (r)
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, inkomend toerisme, buitenlandse gasten, bezoek, dagrecreatie, marketing, dmo's, reisbranche, vakanties, zakelijk toerisme, watersport, logiesaccommodaties, horeca, hotels, vakantieparken, particuliere verhuur, impact

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.