Geplaatst op: 09-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Wandelbond start met Kleuter4daagse

Wandelbond start met Kleuter4daagse

Na de introductie van de landelijke Peuter4daagse in 2022, faciliteert Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) sinds dit jaar de landelijke Kleuter4daagse! Met dit wandelfeest voor kinderen uit groep 1 en 2 ervaren de kleuters hoe leuk het is om vier dagen te wandelen en een medaille te verdienen.


De Kleuter4daagse wordt georganiseerd door basisscholen en vindt plaats onder schooltijd. Dat laatste is een groot verschil met de avondvierdaagse waar veel scholieren aan meedoen. De Kleuter4daagse kan het hele jaar georganiseerd worden, waarbij de Week voor de Gezonde Jeugd (12 t/m 17 juni) en de Nationale Sportweek (15 t/m 24 september) een mooie aanleiding zijn, meldt de Wandelbond.

 

Uit onderzoek blijkt het belang van bewegen op jonge leeftijd. Het heeft aantoonbare positieve effecten op zowel de lichamelijke, als de cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling van kinderen. Met de introductie van de landelijke Kleuter4daagse wil KWbN kleuters, leerkrachten én ouders laten ervaren hoe leuk bewegen is. Maar ook hoe goed het in te passen is in het dagelijks leven. Naast het verschil in tijdstip is ook de afstand anders dan bij een avondvierdaagse. Er wordt gekozen voor een duur in tijd in plaats van een afstand in kilometers.

 

Minimaal een kwartier

Tijdens de Kleuter4daagse wandelen de kinderen vier dagen minimaal een kwartier, gedurende schooltijd. De routes worden uitgezet door leerkrachten of andere medewerkers/vrijwilligers van de school. KWbN ondersteunt hen met promotiemateriaal en tips. Aan het einde van de vierde dag wacht de officiële Kleuter4daagse medaille.

 

Voor álle kinderen

Voor Paul Sanders, directeur-bestuurder van KWbN, is de stap naar de Kleuter4daagse een logische. "De Peuter4daagse vond al jaren succesvol plaats in Limburg. Vanwege de enthousiaste reacties en de sympathieke opzet besloten we vorig jaar samen met JOGG de Peuter4daagse landelijk te introduceren. Een groot succes waarbij ruim 18.600 peuters wandelend in beweging kwamen. In Limburg was ook al een succesvolle Kleuter4daagse. Ook deze brengen wij graag naar de rest van Nederland. Zo dichten we eigenlijk het gat tussen Peuter4daagse en Avond4daagse en brengen we álle kinderen wandelend in beweging.”

 

Opstap naar Avond4daagse 

Over de Avond4daagse gesproken. Is Sanders niet bang dat de Kleuter4daagse een concurrent van de Avond4daagse vormt? "Juist niet”. Sanders legt uit: "Voor veel 5- en 6-jarigen is de Avond4daagse nog een stap te ver. In de meeste plaatsen is 5 km de kortste afstand, wat voor deze groep niet altijd haalbaar is. Ook wordt het voor veel kleuters te laat op de avond. De Kleuter4daagse is dan juist een mooie opstap naar de ‘grote’ Avond4daagse. En willen de kleuters wel de Avond4daagse lopen, dan moedigen we dat vooral aan. Hoe meer stappen, hoe meer feest, des te beter. Én ze verdienen twee - letterlijk - schitterende medailles”, voegt hij lachend toe.

Trefwoorden: wandelen, recreatie, evenement

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.