Geplaatst op: 13-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

NMM toont F16 Orange Jumper

NMM toont F16 Orange Jumper
F16.

Het Nationaal Militair Museum (NMM) toont tijdens het evenement Soesterberg Zomeroffensief voor het eerst de F-16 Orange Jumper. Dit is een uniek toestel dat onlangs aan de collectie van het NMM is toegevoegd. Het Soesterberg Zomeroffensief is een jaarlijks terugkerend evenement van het NMM dat dit jaar gehouden wordt op zaterdag 1 en zondag 2 juli 2023.


De F-16 Orange Jumper was het testvliegtuig van de luchtmacht. Het werd gebruikt om nieuwe instrumenten te testen, maar ook om bijvoorbeeld belasting van de vleugels te onderzoeken. Om alle testapparatuur te bedienen, waren kilometerslange kabels nodig. De oranje klemmen waarmee die kabels werden vastgezet worden in het Engels jumpers genoemd en zo was de naam Orange Jumper snel geboren. In verband met de afbouw van het F-16 bestand door Defensie wordt het toestel toegevoegd aan de rijkscollectie militair erfgoed en krijgt het een plek in de collectie van het NMM.


Tijdens het evenement Soesterberg Zomeroffensief staan er tal van voertuigen en vliegtuigen static opgesteld, onder meer de Leopard 1V en 2A4, een T-72 tank en een M22 Locust airbornetank. Naast de F-16 Orange Jumper staan er ook onder meer de Gloster Meteor, de Hawker Hunter en de Lockheed ‘T-bird’. Verder zijn er diverse luchtmachtsquadrons uit binnen- en buitenland, kunnen bezoekers een kijkje nemen in het depot en zijn er tal van kinderactiviteiten. Hoogtepunt is de tankshow in de Arena. Alle informatie staat op nmm.nl/zomeroffensief.

Trefwoorden: museum, evenement, vliegtuig

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...