Geplaatst op: 16-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol komt met plan reductie geluidshinder

Schiphol komt met plan reductie geluidshinder

Schiphol presenteerde in april een acht punten plan en vier maatregelen daaruit heeft het bedrijf uitgewerkt tot een zienswijze voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. CEO Ruud Sondag maakt een forse stap vooruit om hinder in de nachtelijke uren voor de omgeving te verminderen. De lawaaiigste vliegtuigen worden geweerd maar is het genoeg?

Het sluiten van Schiphol voor een groot deel van de nacht, het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen, het verbieden van privéjets en een omgevingsfonds zijn effectieve maatregelen om de geluidsoverlast van vliegverkeer te verminderen. Dat toont Schiphol aan in haar zienswijze die zij heeft aangeleverd aan de Minister van Infrastructuur & Waterstaat. Vier onderdelen van Schiphols in april gepresenteerde acht punten plan maken daarmee onderdeel uit van de inbreng van de luchthaven.

Ruud Sondag noemt zijn aanpak naar de politiek de ‘balanced approach’: "Wij grijpen elke mogelijkheid aan luchtvaart schoner, stiller en beter te maken. Dus ook de balanced approach. Het is de hoogste tijd voor maatregelen die niet alleen op papier, maar ook in de praktijk merkbaar positief effect hebben voor onze buren. Een nachtsluiting en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen en privéjets zijn voor een deel van de luchtvaartmaatschappijen lastig, maar zijn voor het verbeteren van de leefomgeving essentieel. Uiterlijk in de zomer van 2024 moet er zekerheid en duidelijk zijn over de maatregelen, zodat we het kunnen doorvoeren in de capaciteitsdeclaratie voor 2025. Dan ligt het vast en laten we zien dat het ons menens is. Dat is de enige manier om vertrouwen van medewerkers, passagiers, omwonenden, politiek en samenleving terug te winnen.”

Berekening effect

De door Schiphol voorgestelde maatregelen leveren een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leefomgeving. Dit blijkt uit berekening die Schiphol deed met het ECAC Doc29 model dat het ministerie van I&W ook gebruikt en internationaal gangbaar is om de effecten van maatregelen te bepalen.


De combinatie van weren van privéjets, weren van lawaaiige vliegtuigen en nachtsluiting levert op:

  • 15,5% minder ernstig gehinderden (uit de groep van 111.400 personen) en -
  • 46,8% bij de groep 'ernstig slaapgestoorden' (die groep is 24.500 personen groot)

 

Beter meten en pleidooi voor beloning

Het aantal vluchten is niet per definitie bepalend voor de hoeveelheid hinder. Een nieuw stelsel met harde milieugrenzen is dat wel. Harde geluidsgrenzen en harde uitstootgrenzen zijn meetbaar en handhaafbaar. Schiphol wil daarom uiterlijk in 2025-2026 een stelsel waarbij gestuurd wordt op structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2 in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen. Dit geeft zekerheid dat hinder en uitstoot structureel omlaag gaan. Binnen die grenzen is ook ruimte voor beloning. Voorwaarde is dat de luchtvaart, mede door bewezen en geïmplementeerde innovaties, stiller en schoner wordt.  Naar het idee van Schiphol moet de overheid dit systeem wettelijk verankeren. De nadere invulling van het onderdeel "heldere grenzen voor de uitstoot van CO2" uit het 8 punten plan, volgt na de zomer.

Trefwoorden: Schiphol, geluid, omwonenden, luchtvaart, vliegen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.