Schiphol komt met plan reductie geluidshinder
Schiphol presenteerde in april een acht punten plan en vier maatregelen daaruit
heeft het bedrijf uitgewerkt tot een zienswijze voor het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat. CEO Ruud Sondag maakt een forse stap vooruit om hinder in de
nachtelijke uren voor de omgeving te verminderen. De lawaaiigste vliegtuigen
worden geweerd maar is het genoeg?
Het sluiten van Schiphol voor een groot
deel van de nacht, het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen, het verbieden
van privéjets en een omgevingsfonds zijn effectieve maatregelen om de
geluidsoverlast van vliegverkeer te verminderen. Dat toont Schiphol aan in haar
zienswijze die zij heeft aangeleverd aan de Minister van Infrastructuur &
Waterstaat. Vier onderdelen van Schiphols in april gepresenteerde acht punten plan maken
daarmee onderdeel uit van de inbreng van de luchthaven.
Ruud Sondag noemt zijn aanpak naar de politiek de ‘balanced approach’: "Wij
grijpen elke mogelijkheid aan luchtvaart schoner, stiller en beter te maken.
Dus ook de balanced approach. Het is de hoogste tijd voor maatregelen die niet
alleen op papier, maar ook in de praktijk merkbaar positief effect hebben voor
onze buren. Een nachtsluiting en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen
en privéjets zijn voor een deel van de luchtvaartmaatschappijen lastig, maar
zijn voor het verbeteren van de leefomgeving essentieel. Uiterlijk in de zomer
van 2024 moet er zekerheid en duidelijk zijn over de maatregelen, zodat we het
kunnen doorvoeren in de capaciteitsdeclaratie voor 2025. Dan ligt het vast en
laten we zien dat het ons menens is. Dat is de enige manier om vertrouwen van
medewerkers, passagiers, omwonenden, politiek en samenleving terug te winnen.”
Berekening effect
De door Schiphol voorgestelde maatregelen leveren een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leefomgeving. Dit blijkt uit berekening die Schiphol deed met het ECAC Doc29 model dat het ministerie van I&W ook gebruikt en internationaal gangbaar is om de effecten van maatregelen te bepalen.De combinatie van weren van privéjets, weren van lawaaiige vliegtuigen en nachtsluiting levert op:
- 15,5% minder ernstig gehinderden (uit de groep van 111.400 personen) en -
- 46,8% bij de groep 'ernstig slaapgestoorden' (die groep is 24.500 personen groot)