Riviercruises zoeken minder drukke bestemmingen
Riviercruises werden wel heel hard geraakt door de pandemie maar zijn nu weer boven het niveau van 2019. Dat meldt Limburg Marketing die cijfers van de gemeente Roermond aanhaalt en in de eigen boekingen voor landprogramma’s een forse groei ziet. Opvallende trend is dat rederijen minder drukke bestemmingen zoeken.
Dat riviercruises zo hard door de coronapandemie werden geraakt is niet vreemd. Met veel mensen op een relatief kleine oppervlakte verblijven is tijdens een pandemie geen goed idee. Bovendien worden riviercruises vaak door de oudere doelgroep ondernomen. Een bevolkingsgroep die zich meer bewust is van de eigen gezondheid en tijdens de pandemie bovenmatig voorzichtig was. Dat zij nu weer riviercruises maken is hoopvol voor de hele toeristische sector.
Landprogramma’s populair
Cijfers van de gemeente Roermond laten zien dat er dit jaar al 4,5% meer schepen aanmeren dan in 2019. Ook het aantal landprogramma’s dat tot op heden geboekt is bij de afdeling groepsreserveringen van Limburg Marketing laat een stijging zien van 60% ten opzichte van 2019. Dat is goed nieuws voor de bestemmingen die door riviercruises worden aangedaan. Uit Vlaams onderzoek blijk dat riviercruisepassagiers in 2022 op de bestemming 56 euro per persoon uitgeven aan winkelen, het bezoeken van monumenten, rondritten en maaltijden en drankjes.
Minder drukke bestemmingen gezocht
Een opvallende trend onder cruiseaanbieders is dat zij op zoek zijn naar minder drukke en nieuwe bestemmingen. Carla Sawyer, werkzaam bij de afdeling groepsreserveringen van Limburg Marketing benadrukt dat de regio, met zijn diverse mogelijkheden voor excursies aan wal, een zeer aangename toevoeging is aan de route over de Maas. Limburg Marketing kijkt met optimisme naar de toekomst en hoopt dat deze groeiende trend in riviercruises zich voortzet, waarbij zowel de cruisepassagiers als de bestemmingen hiervan kunnen profiteren.