Geplaatst op: 21-06-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Riviercruises zoeken minder drukke bestemmingen

Riviercruises zoeken minder drukke bestemmingen

Riviercruises werden wel heel hard geraakt door de pandemie maar zijn nu weer boven het niveau van 2019. Dat meldt Limburg Marketing die cijfers van de gemeente Roermond aanhaalt en in de eigen boekingen voor landprogramma’s een forse groei ziet. Opvallende trend is dat rederijen minder drukke bestemmingen zoeken.

Dat riviercruises zo hard door de coronapandemie werden geraakt is niet vreemd. Met veel mensen op een relatief kleine oppervlakte verblijven is tijdens een pandemie geen goed idee. Bovendien worden riviercruises vaak door de oudere doelgroep ondernomen. Een bevolkingsgroep die zich meer bewust is van de eigen gezondheid en tijdens de pandemie bovenmatig voorzichtig was. Dat zij nu weer riviercruises maken is hoopvol voor de hele toeristische sector.

Landprogramma’s populair

Cijfers van de gemeente Roermond laten zien dat er dit jaar al 4,5% meer schepen aanmeren dan in 2019. Ook het aantal landprogramma’s dat tot op heden geboekt is bij de afdeling groepsreserveringen van Limburg Marketing laat een stijging zien van 60% ten opzichte van 2019. Dat is goed nieuws voor de bestemmingen die door riviercruises worden aangedaan. Uit Vlaams onderzoek blijk dat riviercruisepassagiers in 2022 op de bestemming 56 euro per persoon uitgeven aan winkelen, het bezoeken van monumenten, rondritten en maaltijden en drankjes.

Minder drukke bestemmingen gezocht

Een opvallende trend onder cruiseaanbieders is dat zij op zoek zijn naar minder drukke en nieuwe bestemmingen. Carla Sawyer, werkzaam bij de afdeling groepsreserveringen van Limburg Marketing benadrukt dat de regio, met zijn diverse mogelijkheden voor excursies aan wal, een zeer aangename toevoeging is aan de route over de Maas. Limburg Marketing kijkt met optimisme naar de toekomst en hoopt dat deze groeiende trend in riviercruises zich voortzet, waarbij zowel de cruisepassagiers als de bestemmingen hiervan kunnen profiteren.

Trefwoorden: reisbranche, watersport, vakanties, cruises, riviercruises

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.