Zomerse leescampagne met TUI en NS
Roos van Rijswijk, Vamba Sherif, Sanneke van Hassel, Mensje van Keulen, Anna Drijver en Renée van Marissing. Foto: Bob Bronshoff.
Gisteravond werd - vlak voor de regen
losbarstte – het Zomerlezengeschenk Zomeravond feestelijk gelanceerd
in het Noorderpark in Amsterdam. De leescampagne van CPNB heeft veel te maken
met reizen. Partners zijn touroperator TUI en spoorbedrijf NS.
Anna Drijver, samensteller van de bundel korte verhalen Zomeravond , kreeg
het eerste exemplaar uit handen van Hanna Bervoets, in aanwezigheid van een
aantal in Zomeravond opgenomen auteurs: Mensje van Keulen, Renée van
Marissing, Sanneke van Hassel, Vamba Sherif en Roos van
Rijswijk. Bezoekers van het park werden getrakteerd op zomerse boeken om zo hun
leeszomer te beginnen. Voor meer dan de helft van de Nederlanders is de zomer
de periode om een boek te pakken. Vanaf 21 juni tot en met 2 juli krijgt
iedereen die in de boekhandel € 15 of meer aan Nederlandstalige boeken
aanschaft de bundel met korte verhalen cadeau. Zomeravond verschijnt
in een oplage van ruim 325 duizend exemplaren.
Vakantietijd is leestijd
Meer dan de helft van de Nederlanders leest tijdens de vakantie. Onder lezers
is dit één op de drie. Dit blijkt uit onderzoek gedaan in opdracht van de
CPNB. Veellezers (de groep lezers die bijna dagelijks leest) zijn
sowieso echte vakantielezers: negen op de tien pakt een boek tijdens de
vakantie. Van de ‘light’ lezers, de mensen die heel soms lezen, is een derde
vakantielezer. Opvallend daarbij is dat ruim de helft hiervan ook echt alleen
tijdens de vakanties leest.
Smartphone en streamdienst zijn concurrenten
De zomer is hét moment om een boek te pakken: of dat nou in je tuinstoel, op
het strand of aan het zwembad is. Toch hebben mensen ook dan nog vaak een zetje
nodig om echt te gaan lezen, want smartphones en Netflix reizen mee.
Dat zetje krijgen ze dankzij de campagne Zomerlezen. Die vraagt mensen niet óf
ze gaan lezen, maar wát ze gaan lezen: wat lees jij deze zomer? Naast de
inspiratie die het Zomerlezengeschenk biedt, doen boekhandelaren een voorzet
met 25 zomerse boekentips in de
Zomerlezen Tip 25.
TUI biedt lees challenge
Met de
TUI Zomerlezen Reading Challenge kan de
vakantievierder zich laten inspireren en vanuit je luie zomerstoel of vanaf je
strandlaken de wereld rondlezen. De challenge is online in te vullen,
maar er is ook een papieren TUI Zomerlezen Reading Challenge-paspoort dat je
kunt ophalen bij een TUI-shop of bij je favoriete boekhandel. In een aantal
TUI-shops en in een aantal bibliotheken zijn speciale zomerse leeshoekjes
ingericht zodat je direct kunt gaan zomerlezen. TUI is hoofdsponsor van
Zomerlezen. Kijk hier voor meer informatie:
www.tui.nl/zomerlezen
NS leeskaar van Nederland
De campagne heeft nog een partner in de reiswereld. Voor wie deze zomer met de trein reist, biedt NS met de Leeskaart van Nederland
tips over welke boeken je kunt lezen tijdens je treinreis. Wat is er fijner dan
onderweg een heerlijk boek lezen? En mocht je tijdens de treinreis zelf
onverhoopt geen boek bij je hebben, dan kun je in de zomermaanden op
ns.nl/zomerlezen de eerste hoofdstukken lezen van vijf
boeken die bij een zomerse bestemming in Nederland horen. Zo reis je
bijvoorbeeld naar Limburg met De heks van Limbricht van Susan Smit,
naar Amsterdam met Amsterdam heeft alles van Nicolette van Dam en Bas
Smit of naar Drenthe met Een jaar in de tuin van White
Stork Farmhouse van Marijn O’Hanlon. NS is sponsor van
Zomerlezen.