Geplaatst op: 21-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hoogtepunt Zwolle in Hanzejaar met 360 graden experience

Heeft Zwolle de mooiste experience van het jaar?

Hoogtepunt Zwolle in Hanzejaar met 360 graden experience
In het verhaal over Zwolle zit natuurlijk ook de kogge. Foto: Quinn Broers

Onder luide klanken van het Peperbuscarillon en trompettisten die vanaf twee nabijgelegen Hanzelocaties in de binnenstad de 'Hanzetune' lieten horen - werd eind van de middag Panorama Hanze feestelijk geopend. Nog niet eerder werd een 360° experience - door het internationaal prijswinnende bureau Mr.Beam - gecombineerd met een klim naar het dak van een stadskerk. Een fysiek en symbolisch hoogtepunt in het Hanzejaar.

Daarmee is Zwolle de eerste Hanzestad waarbij deze ervaring op grote hoogte mogelijk is. De experience is een bijzondere. Panorama Hanze omvat een 360 graden audiovisuele en interactieve experience, waarbij moderne projectietechnieken een nieuw perspectief bieden op de Hanze: het Zwolse verhaal vanuit een internationale context.

Suella

Mo Assem, artistiek leider van Mr.Beam: "Door een multimediale beleving maak je een reis terug in de tijd naar de Hanzeperiode en zie je hoe 'Suella' zich ontwikkeld heeft."

Een beleving waarin op spectaculaire wijze verleden, heden en toekomst worden verbonden. De bezoeker staat midden in een 360 graden projectie en wordt volledig ondergedompeld in het verhaal van de Zwolse Hanze. Door de gebruikte technieken voelt een bezoeker als een indrukwekkende reis door de tijd, aan boord van een kogge die over de IJssel vaart. Het unieke hieraan is dat de locatie letterlijk verweven is met het verhaal: bovenop de kerk is zichtbaar hoe de stad zich heeft ontwikkeld. Hierop wordt tijdens de experience op diverse manieren (visueel en verhalend) ingespeeld.


Panoramisch terras van 400m2 met ‘beschermengel’ en 4 satellietlocaties

Bovenop de kerk staat de grootste overkapping voor publiek ooit: 400 vierkante meter panoramisch uitzicht. Bezoekers komen hier via een bijzondere routing door het Academiehuis: via het orgel naar de zolderverdieping en uiteindelijk op het dak van de Grote Kerk. Daar komen bezoekers oog in oog te staan met de beschermengel Michaël die normaal gesproken hoog boven het historische centrum van Zwolle uitsteekt. Academiehuis Grote Kerk is samen met 4 satellietlocaties in de binnenstad één van de drie hotspots in het programma van het Hanzejaar in Zwolle. Met een wijds uitzicht ziet men hoe Zwolle zich ring voor ring heeft ontpopt tot de Overijsselse provinciehoofdstad.

Panorama Hanze en Hanzejaar 2023

De Hanze: is het netwerk van handelssteden dat Zwolle voorgoed veranderde. Dit jaar staat Zwolle, samen met 8 andere Nederlandse Hanzesteden, in het teken van het Hanzejaar: 800 jaar gedachtegoed. Bezoekers en inwoners kunnen het hele jaar genieten van een uitgebreide programmering rondom de Hanze. Als letterlijk hoogtepunt van de programmering presenteert Zwolle met trots: Panorama Hanze. Andere activiteiten zijn terug te vinden via: www.hanzejaar2023.nl

 

Wil je als vakgenoot deze ervaring meemaken, dan moet je er snel bij zijn. Panorama Hanze is vanaf 23 juni 2023 tot en met 30 juni 2024.

Locatie, tijden en tickets

Grote Markt 18, Zwolle

Dinsdag t/m zondag 10.00 - 17.00 uur

Tickets regulier: € 12,50, Tickets kinderen (t/m 14 jr) € 7,50

www.academiehuis.nl/hanze


Trefwoorden: Zwolle, experience, Hanzejaar 2023

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.