Geplaatst op: 27-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Onderzoek Inkomend Dagbezoek

Onderzoek Inkomend Dagbezoek
Afbeelding van NoName_13 via Pixabay

Samen met het onderzoek naar het inkomend verblijfsbezoek heeft de LDA ook het inkomend dagbezoek onder de loep genomen.

Om verwarring te voorkomen is het wel belangrijk scherp te hebben wat de onderzoekers onder een dagbezoek verstaan want die wijkt af van eerdere en andere onderzoeken naar inkomend bezoek. Het gaat hier nadrukkelijk om een bezoek van buitenlanders aan Nederland in de vrije tijd, zonder overnachting. De bezoeker gaat dezelfde dag weer terug naar huis en slaapt in zijn eigen bedje. Omdat het de verwachting is dat vooral Duitsers en Belgen uit de grensregio’s voor een (niet-zakelijk) dagbezoek naar Nederland afreizen, is gekozen voor onderzoek onder inwoners van Vlaanderen, Brussel, Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van onlinepanels in de landen van herkomst.

Totaal

Het inkomend dagbezoek vanuit onze buurlanden is aanzienlijk. De onderzoekers hebben in 1 jaar tijd maar liefst 93,2 miljoen dagbezoeken geteld waarvan 76,3 miljoen uit Duitsland en 16,9 miljoen uit België. Die aantallen zijn berekend op basis van de screeningsvraag die alle panelleden kregen voorgelegd: ‘Bent u in de afgelopen 14 dagen in Nederland geweest voor een verblijf van één dag?’ Overigens bleken veel mensen die 14 dagen slecht in te kunnen schatten en werd het niet zelden bijvoorbeeld een maand. Voor dat effect hebben de onderzoekers gecorrigeerd.

Motieven

Hoofdmotieven voor een bezoek aan Nederland zijn ontspanning (D: 49% / B: 45%), winkelen (D: 40% / B: 34%) en een bezoek familie, vrienden of kennissen (D: 10% / B: 18%).

Voorbereiding

Dagbezoekers bereiden zich niet uitgebreid voor op hun bezoek aan Nederland. Maar een kwart bereid zich voor. Dat komt volgens de onderzoekers omdat ze vaker naar Nederland gaan; 28% van de Duitsers is een frequentie bezoeker, voor Belgen ligt dat op 25%. Voor hen is Nederland vertrouwd en hoort ons land min of meer bij de gewone leefomgeving.

Regionaal

Je zou verwachten dat het merendeel van het bezoek in de grensregio’s zou plaatsvinden maar dat is niet zo 1-op-1 te stellen. Op de heatmap lichten steden als Amsterdam, Groningen en Utrecht en Roermond bijzonder fel op. Ook de kustregio’s en dan met name in Zeeland en Zuid-Holland worden net als de Veluwe en Zuid-Limburg frequent door Belgische en Duitse dagbezoekers aangedaan.

Activiteiten

Voor Duitsers zijn de meest ondernomen activiteiten funshoppen en winkelen (40%), uit eten gaan (34%), een bezoek aan stad of dorp (22%) of een stadswandeling (21%). Voor Belgen zijn dat funshoppen/winkelen (36%), op terras zitten (35%) of het maken van een stadswandeling (32%). Elke dagbezoeker onderneemt gemiddeld ruim drie activiteiten.

Belangrijk om te realiseren is dat winkelen voor maar een deel van de dagbezoekers (Duitsers: 47% en Belgen: 42%) de belangrijkste activiteit in Nederland is. De meerderheid van de buitenlandse dagbezoekers met het motief winkelen komt voor andere activiteiten naar Nederland. Heel opvallend is dat Belgen en Duitsers die voor bezoek aan familie, vrienden of bekenden naar Nederland komen een heel ander activiteitenpatroon hebben dan vrijetijdsbezoekers. Bij Duitsers staan dan uit eten gaan (27%) en op terras zitten (25%) bovenaan en bij Belgen op terras zitten (29%) en een stadswandeling maken (28%).

Impact

Economisch is het dagbezoek zeer interessant. In totaal werd 10,4 miljard euro aan bestedingen gemeten. Belgen geven gemiddeld per persoon per bezoek met 120 euro het meest uit. Duitsers volgen met 110 euro.

Waardering

Dagbezoekers waarderen de bestemming Nederland hoog. Van de Duitsers geeft 92% de waardering uitstekend/goed. Belgen zijn wat zuiniger in de waardering daar geeft 85% dat oordeel.

Link: https://inkomendtoerisme.nbtc.nl/onderzoek-inkomend-dagbezoek/start
Trefwoorden: dagrecreatie, inkomend dagbezoek, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...