Geplaatst op: 27-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

41 niet-functionele online countdowntimers aangepakt

“Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden”

41 niet-functionele online countdowntimers aangepakt

ACM is echt aan het controleren op verkeerde beïnvloeding van het koopgedrag bij webshops. Als eerste grote punt is de niet-functionele countdowntimer aangepakt.

Tientallen webshops moeten stoppen met misleidende countdown timers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft na een geautomatiseerde controle van duizenden webshops deze webshops op hun gedrag aangesproken. De webshops zetten naast een aanbieding een klokje dat aftelt, een countdowntimer. Als de tijd om is, zou de aanbieding niet meer geldig zijn. Dat is bij deze webshops niet het geval. De aanbiedingen blijven gewoon.

Consumenten worden met een timer onder druk gezet om sneller over hun aankoop te beslissen dan ze misschien willen. Als de aanbieding niet tijdelijk is, is dit misleiding van consumenten en verboden.


Geautomatiseerd onderzoek

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om aankopen te doen. We kunnen sinds kort geautomatiseerd nagaan of webshops zich aan de regels houden. Zo kunnen we snel ontdekken of webshops misleidende technieken gebruiken en kunnen we effectief handhaven. We vinden het belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden.”


Voorbeeld

Het gaat om webwinkels die zich richten op Nederlandse consumenten. In het onderzoek zijn honderden countdown timers gevonden. Bijvoorbeeld: ‘U hebt nog 3 uur om van deze aanbieding te profiteren’. Het gebruik van timers op zich is niet verboden, maar dan moet de timer wel kloppen: het aanbod is beperkt beschikbaar en verdwijnt als de timer afloopt. In 41 gevallen heeft de ACM gezien dat het aanbod na afloop van de timer nog gewoon voor dezelfde prijs beschikbaar was, of dat er een nieuwe timer startte met hetzelfde of zelfs een beter aanbod. Dat mag niet.


Leidraad online misleiding

De ACM heeft de Leidraad bescherming online consument gemaakt. Die leidraad helpt ondernemers bij de toepassing van de regels die consumenten beschermen tegen online misleiding. Eén van de onderdelen daarvan is het vermijden van zogenaamde ‘dark patterns’. Dat zijn technische en gedragsbeïnvloedende technieken waardoor consumenten verleid worden om een aankoop te doen die niet in het voordeel van de consument is. Dat kunnen countdowntimers zijn, maar ook de vormgeving van websites.

ACM laat doorschemeren waar bedrijven nog meer op worden gecontroleerd. De instantie meldt bij de informatie over de countdowntimers: "Ook vooraf ingevulde opties zijn niet altijd in het belang van de consument.”

 


Trefwoorden: sales, marketing, gedrag, koop, countdown, ACM, online

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.