Geplaatst op: 27-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Toerisme levert naast negatieve effecten ook veel positiefs op. Zeker in economische zin. Dat laat de Zeeuwse gemeente Veere goed zien in haar toegankelijke infographic over de jaarrekening 2022.

De toeristenbelasting, parkeergelden en forensenbelasting leverden de gemeente Veere in 2022 bijna 18,4 miljoen euro op. Dat is maar liefst 20% van de totale inkomsten van de gemeente en komt omgerekend neer op 840 euro per inwoner.

Veere ontvangt jaarlijks 9,4 miljoen euro uit de toeristenbelasting. Toeristen die verblijven in een mobiel kampeermiddel moeten 1,35 euro per persoon per nacht betalen, voor verblijf in een vaste accommodatie moet 2,05 euro per persoon per nacht worden afgerekend. Aan parkeergeld wordt 7,0 miljoen euro opgehaald waarvoor 2,0 miljoen euro aan kosten wordt gemaakt. Uit eerder onderzoek bleek dat toeristen en recreanten 99% van het parkeergeld betalen. Tot slot incasseert de gemeente 1,9 miljoen euro aan forensenbelasting, deze wordt geheven aan mensen die in de gemeente een huis bezitten maar er niet wonen.

Uit onderzoek van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme bleek onlangs dat inwoners zich nog niet altijd bewust zijn van de positieve effecten van toerisme. "Goed dat Gemeente Veere via een leaflet actief communiceert over de financiële opbrengsten ervan, die - in ieder geval deels - weer ten goede komen aan de lokale gemeenschap”, stelt Daniek Nijland van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme. "En ja, natuurlijk brengt toerisme méér dan alleen economisch gewin én is er ook aandacht (nodig) voor de negatieve effecten die inwoners ervaren.”

Link: https://cuatro.sim-cdn.nl/veere/uploads/jaarrekening-gemeente-veere-2022.pdf?cb=mAXGYegI
Trefwoorden: toerisme, beleid, belastingen, bewonersprofijt

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.