Geplaatst op: 27-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Toerisme levert naast negatieve effecten ook veel positiefs op. Zeker in economische zin. Dat laat de Zeeuwse gemeente Veere goed zien in haar toegankelijke infographic over de jaarrekening 2022.

De toeristenbelasting, parkeergelden en forensenbelasting leverden de gemeente Veere in 2022 bijna 18,4 miljoen euro op. Dat is maar liefst 20% van de totale inkomsten van de gemeente en komt omgerekend neer op 840 euro per inwoner.

Veere ontvangt jaarlijks 9,4 miljoen euro uit de toeristenbelasting. Toeristen die verblijven in een mobiel kampeermiddel moeten 1,35 euro per persoon per nacht betalen, voor verblijf in een vaste accommodatie moet 2,05 euro per persoon per nacht worden afgerekend. Aan parkeergeld wordt 7,0 miljoen euro opgehaald waarvoor 2,0 miljoen euro aan kosten wordt gemaakt. Uit eerder onderzoek bleek dat toeristen en recreanten 99% van het parkeergeld betalen. Tot slot incasseert de gemeente 1,9 miljoen euro aan forensenbelasting, deze wordt geheven aan mensen die in de gemeente een huis bezitten maar er niet wonen.

Uit onderzoek van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme bleek onlangs dat inwoners zich nog niet altijd bewust zijn van de positieve effecten van toerisme. "Goed dat Gemeente Veere via een leaflet actief communiceert over de financiële opbrengsten ervan, die - in ieder geval deels - weer ten goede komen aan de lokale gemeenschap”, stelt Daniek Nijland van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme. "En ja, natuurlijk brengt toerisme méér dan alleen economisch gewin én is er ook aandacht (nodig) voor de negatieve effecten die inwoners ervaren.”

Link: https://cuatro.sim-cdn.nl/veere/uploads/jaarrekening-gemeente-veere-2022.pdf?cb=mAXGYegI
Trefwoorden: toerisme, beleid, belastingen, bewonersprofijt

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.