Geplaatst op: 27-06-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Verhoging toeristenbelasting jaagt kampeerders uit Amsterdam

Verhoging toeristenbelasting jaagt kampeerders uit Amsterdam
Toon Weijenborg van Camping Zeeburg

HISWA-RECRON is boos op de gemeente Amsterdam die van plan is om de toeristenbelasting opnieuw te verhogen. Nu betalen campings 7% van prijs voor een standplaats plus 1 euro per persoon per nacht. Dat wordt 8% en 2 euro per persoon per dag. De brancheorganisatie is bang dat gewone kampeerders de stad hierdoor gaan mijden.

Gerdina Krijger, regiomanager Noord-Holland bij HISWA-RECRON: "Een camping in Amsterdam moet straks acht procent van de omzet afstaan aan de gemeente. Daarbovenop moet nog eens twee euro per persoon per dag afgedragen worden. Dat betekent dat de kosten voor een overnachting van een gewone kampeerder met een tentje voor 20 procent uit toeristenbelasting gaat bestaan. Dat is een exorbitant groot deel van de verkoopprijs. Hoe kan een ondernemer zijn investeringen nog terugverdienen?”

Tentkampeerders de dupe

HISWA-RECRON vreest dat met name jeugdige kampeerders wegblijven, terwijl deze groep van groot belang is voor de toekomst van de sector. Veel campings in Amsterdam richten zich juist op deze doelgroep en hebben daarin geïnvesteerd. Bijvoorbeeld camping Zeeburg waar een compleet kampeereiland is aangelegd.

Toon Weijenborg, eigenaar van camping Zeeburg: "Ik baal hier zo van. Het afgelopen jaar konden we eindelijk ons speciale kampeereiland in gebruik nemen, na 20 jaar aan voorbereidingen en realisatiewerkzaamheden. De gemeente besloot destijds dat dit eiland alleen voor tentkampeerders gebruikt mag worden. Prima, maar de verhoging van de toeristenbelasting treft juist deze ‘armere’ jonge kampeerders. Dit zijn niet de feestvierende, overlastgevende jongeren, maar vaak wereldontdekkende jongvolwassenen. De prijsverhoging betekent ongetwijfeld dat zij de dure stad gaan mijden.”

Krijger vervolgt: ‘Investeringen moeten terugverdiend worden. Hoe meer de gemeente afroomt, hoe moeilijker dat wordt. De gemeente zou de gewone kampeerder moeten koesteren. Het is onvoorstelbaar dat – met een landelijke discussie over een tekort aan gewone kampeerplaatsen – deze groep straks uit Amsterdam wordt gejaagd.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, beleid, campings, kampeerterreinen, toeristenbelasting

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.