Geplaatst op: 29-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Geen wettelijke verlaging geluidsnorm

Geen wettelijke verlaging geluidsnorm
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Er komt geen wettelijke limiet van 100 decibel voor uitgaansgelegenheden als cafés, clubs, podia en festivals. Dat schrijft staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer. Hij gaat daarmee in tegen het advies van de Gezondheidsraad die adviseerde de limiet van 103 naar 100 decibel te verlagen. De staatssecretaris vertrouwt op het uitgebreid en aangescherpt convenant dat nog dit jaar moet worden gesloten.

De Vereniging van Evenementenmakers reageert positief op het besluit van de staatssecretaris om de limiet van 100 decibel niet in de wet te verankeren. Medici reageren teleurgesteld. Zij waarschuwen voor een forse toename van tinnitus. Een verlaging van 3 decibel lijkt weinig maar betekent technisch gezien een halvering van de geluidsdruk op de oren die overigens niet wordt ervaren als een halvering van het geluid.

Inzetten op convenant

De staatssecretaris denkt dat een nieuw convenant beter werkt dan wettelijke maatregelen: "Op basis van gevoerde gesprekken concludeer ik dat er bij een breed scala aan relevante partijen draagvlak is om gehoorschade verder aan te pakken. Daarom ben ik voornemens eind dit jaar een nieuw breder convenant af te sluiten dat inzet op verdere verlaging van geluidniveaus waar mogelijk. Ik kies daarmee voor een aanpak die op korte termijn het meest effectief is om gehoorschade aan te pakken.” In de brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris verder dat in de praktijk vaak al sprake is van niveaus onder de 100 decibel. Bovendien kan een wettelijke eis leiden tot onwerkbare situaties omdat gejuich en geklap van publiek in kleine ruimtes al snel kan leiden tot geluidsniveaus van boven de 100 decibel.

Meer locaties

Wel volgt de staatssecretaris het advies van de Gezondheidsraad om het bestaande convenant uit te breiden met locaties als cafés, restaurants, clubs en sportkantines. KHN heeft al aangegeven te onderzoeken hoe zij kan aansluiten bij het convenant. Daarnaast zal de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) toetreden. Met aansluiting van de VPT en vorig jaar van het Overleg Scholing Arbeidsmarkt Theatertechniek (OSAT) zijn de (toekomstige) technici als groep vertegenwoordigd.

Aanvullende maatregelen

De staatssecretaris zet wel vol in op maatregelen zoals voorlichting van publiek, monitoring van geluidniveaus en voorkomen van gehoorschade. Zo wordt samen met de convenantpartners blijvend geïnvesteerd in de campagne ‘I Love My Ears’ met als onderdeel de Doppies-campagne waarin jongvolwassenen worden verleid en gestimuleerd oordopjes te dragen. Verder wordt de Alcoholwet aangepast zodat horecagelegenheden oordopjes mogen verkopen.

Reactie VVEM

In een reactie stelt de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) al jaren actief en intensief met dit onderwerp bezig te zijn. "Wij zetten ons in voor het zorgvuldig meten en registreren van geluidsniveaus bij evenementen, goede voorlichting en het stimuleren van het gebruik van gehoorbescherming bij bezoekers en medewerkers van evenementen.” De branchevereniging kan zich daarom goed vinden in het besluit van de staatssecretaris en is het met hem eens dat beperking van mogelijke risico’s op gehoorschade om een gecombineerde aanpak van het aanbod aan versterkte muziek én het luistergedrag van de luisteraars vraagt.

Reactie VNPF

Ook de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) is blij dat de staatssecretaris opnieuw zijn vertrouwen in het Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek heeft uitgesproken en dat ook partijen als de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) toetreden en ook Koninklijke Horeca Nederland onderzoekt hoe aan te sluiten bij het convenant. Ook de continuering van de steun aan de Doppies-campagne kan op instemming van de VNPF rekenen. "De keuzes die gemaakt zijn, vragen over de hele breedte en zowel van branche als politiek, een omvangrijkere en intelligentere inspanning dan het ‘eenvoudigweg’ stellen van een grens aan geluidsniveaus”, stelt de VNPF. "Het vraagt van alle betrokken partijen een intensivering van voorlichting van publiek en personeel, monitoring van geluidniveaus en de preventie van gehoorschade.”

Trefwoorden: beleid, wetten, convenanten, horeca, evenementen, geluid, gehoorschade

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.