Geplaatst op: 29-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Geen wettelijke verlaging geluidsnorm

Geen wettelijke verlaging geluidsnorm
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Er komt geen wettelijke limiet van 100 decibel voor uitgaansgelegenheden als cafés, clubs, podia en festivals. Dat schrijft staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer. Hij gaat daarmee in tegen het advies van de Gezondheidsraad die adviseerde de limiet van 103 naar 100 decibel te verlagen. De staatssecretaris vertrouwt op het uitgebreid en aangescherpt convenant dat nog dit jaar moet worden gesloten.

De Vereniging van Evenementenmakers reageert positief op het besluit van de staatssecretaris om de limiet van 100 decibel niet in de wet te verankeren. Medici reageren teleurgesteld. Zij waarschuwen voor een forse toename van tinnitus. Een verlaging van 3 decibel lijkt weinig maar betekent technisch gezien een halvering van de geluidsdruk op de oren die overigens niet wordt ervaren als een halvering van het geluid.

Inzetten op convenant

De staatssecretaris denkt dat een nieuw convenant beter werkt dan wettelijke maatregelen: "Op basis van gevoerde gesprekken concludeer ik dat er bij een breed scala aan relevante partijen draagvlak is om gehoorschade verder aan te pakken. Daarom ben ik voornemens eind dit jaar een nieuw breder convenant af te sluiten dat inzet op verdere verlaging van geluidniveaus waar mogelijk. Ik kies daarmee voor een aanpak die op korte termijn het meest effectief is om gehoorschade aan te pakken.” In de brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris verder dat in de praktijk vaak al sprake is van niveaus onder de 100 decibel. Bovendien kan een wettelijke eis leiden tot onwerkbare situaties omdat gejuich en geklap van publiek in kleine ruimtes al snel kan leiden tot geluidsniveaus van boven de 100 decibel.

Meer locaties

Wel volgt de staatssecretaris het advies van de Gezondheidsraad om het bestaande convenant uit te breiden met locaties als cafés, restaurants, clubs en sportkantines. KHN heeft al aangegeven te onderzoeken hoe zij kan aansluiten bij het convenant. Daarnaast zal de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) toetreden. Met aansluiting van de VPT en vorig jaar van het Overleg Scholing Arbeidsmarkt Theatertechniek (OSAT) zijn de (toekomstige) technici als groep vertegenwoordigd.

Aanvullende maatregelen

De staatssecretaris zet wel vol in op maatregelen zoals voorlichting van publiek, monitoring van geluidniveaus en voorkomen van gehoorschade. Zo wordt samen met de convenantpartners blijvend geïnvesteerd in de campagne ‘I Love My Ears’ met als onderdeel de Doppies-campagne waarin jongvolwassenen worden verleid en gestimuleerd oordopjes te dragen. Verder wordt de Alcoholwet aangepast zodat horecagelegenheden oordopjes mogen verkopen.

Reactie VVEM

In een reactie stelt de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) al jaren actief en intensief met dit onderwerp bezig te zijn. "Wij zetten ons in voor het zorgvuldig meten en registreren van geluidsniveaus bij evenementen, goede voorlichting en het stimuleren van het gebruik van gehoorbescherming bij bezoekers en medewerkers van evenementen.” De branchevereniging kan zich daarom goed vinden in het besluit van de staatssecretaris en is het met hem eens dat beperking van mogelijke risico’s op gehoorschade om een gecombineerde aanpak van het aanbod aan versterkte muziek én het luistergedrag van de luisteraars vraagt.

Reactie VNPF

Ook de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) is blij dat de staatssecretaris opnieuw zijn vertrouwen in het Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek heeft uitgesproken en dat ook partijen als de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) toetreden en ook Koninklijke Horeca Nederland onderzoekt hoe aan te sluiten bij het convenant. Ook de continuering van de steun aan de Doppies-campagne kan op instemming van de VNPF rekenen. "De keuzes die gemaakt zijn, vragen over de hele breedte en zowel van branche als politiek, een omvangrijkere en intelligentere inspanning dan het ‘eenvoudigweg’ stellen van een grens aan geluidsniveaus”, stelt de VNPF. "Het vraagt van alle betrokken partijen een intensivering van voorlichting van publiek en personeel, monitoring van geluidniveaus en de preventie van gehoorschade.”

Trefwoorden: beleid, wetten, convenanten, horeca, evenementen, geluid, gehoorschade

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.