Geplaatst op: 29-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Na het AI nieuws van gister over Bookings eerste Trip Planner is er vanaf vandaag ook een groot sportevenement met een AI chatbot. AI heeft nu definitief de wind mee in toepassingen voor sport, toerisme en vrije tijd. Het is ook nog een Nederlandse start-up die zorgt voor de interactie over de Tour de France.

De chatbot met de naam Velo, blijft op de hoogte van alle actuele updates tijdens het wielerevent. Het systeem is op basis van ChatGPT (GPT4) en de bot is ontwikkeld door Watermelon, een Nederlandse startup gespecialiseerd in AI-chatbotoplossingen. Via een WhatsApp-bericht kan er Tour de France informatie worden ontvangen over onder meer:

  • Voorspellingen
  • Actuele verloop van de Tour
  • De teams
  • Individuele wielrenners
  • De etappes
  • Feiten en weetjes over alle Tour de France edities
  • Informatie over het klassement
  • Huidige wereldranking van landen, ploegen en wielrenners

 

Whatsapp-chatbot op basis van ChatGPT

Chatbot Velo maakt gebruik van AI-technologie, aangedreven door GPT-4. Door koppelingen met betrouwbare nieuwsbronnen en blogs, voorziet Velo een berg aan informatie en statistieken over de Tour de France 2023.

 

"Met Velo willen we de passie van wielrenfans en Tour de France-kijkers vergroten door ze directe toegang te bieden tot de meest recente en betrouwbare informatie," aldus Alexander Wijninga, CEO van Watermelon. "Deze chatbot is ontworpen met het oog op gebruiksgemak en biedt een uitgebreid scala aan informatie om de ervaring van de gebruikers te verrijken. Ook voor de beginnende kijker is het nu mogelijk om snel op de hoogte te zijn van alle regels en tactieken."

 

Sportcommentator met een vleugje Frans

De ‘persoonlijkheid’ van de chatbot is ingesteld als sportcommentator. Dit zorgt voor een extra sportervaring tijdens de WhatsApp-gesprekken. Om het gesprek een Frans tintje te geven, gebruikt de chatbot Franse woorden tussendoor. De naam van de chatbot is ook een afgeleide uit het Frans.

 

Het antwoord vanuit de chatbot waarom hij Velo heet: "Eh bien, ‘Velo’ is afgeleid van het Franse woord 'vélo', wat fiets betekent. Het past perfect bij mijn persoonlijkheid als enthousiaste kenner van de Tour de France en wielersport in het algemeen. Aarzel niet om meer vragen te stellen over de Tour of wielrennen, ik ben hier om te helpen!”

 

Chatbot Velo is vanaf vandaag gratis beschikbaar op WhatsApp via het nummer +31 85 40 10 633. Iedereen kan de chatbot toevoegen aan de contactenlijst en direct beginnen met het stellen van vragen via WhatsApp. Velo is over de hele wereld beschikbaar en spreekt alle talen.

 

De maker van de chatbot is Watermelon, een Nederlandse (Utrecht) AI-startup opgericht door twee jonge ondernemers, Alexander Wijninga (28) en Charl Haas (30). Samen richten zij zich op het maken van chatbot management software voor bedrijven, waardoor bedrijven een kunstmatig intelligente chatbot kunnen maken zonder te hoeven programmeren. Watermelon heeft een aantal prijzen gewonnen waaronder Beste jonge ondernemers van Nederland, beste startup van Nederland en werd tweede in beste Startup van Europa op SaaStr in Dublin. Op dit moment biedt Watermelon chatbots aan voor diensten zoals WhatsApp, Facebook chat, Instagram of een website. Later wil Watermelon daar nog meer kanalen aan toe voegen waaronder Microsoft Teams en Slack voor interne bedrijfscommunicatie.


Trefwoorden: AI, sport, evenement

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...