Geplaatst op: 30-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Lab beleving in Rijksmuseum

Samenwerking Rijksmuseum en NEMO

Lab beleving in Rijksmuseum
Kinderen kunnen deze zomer kunst onderzoeken in het Rijksmuseum. Foto: Rijksmuseum/ Olivier Middendorp

Op donderdag 29 juni verrichtte astronaut André Kuipers samen met kinderen de lancering van Missie Meesterwerk in het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft deze zomer de tentoonstellingsvleugel omgetoverd tot laboratorium waar kinderen vanaf acht jaar met hun familie met behulp van uitdagende opdrachten uitvinden wat een meesterwerk is.

Met een druk op de knop en veel confetti openden de kinderen en de voormalig astronaut gisteravond Missie Meesterwerk waar nieuwsgierige bezoekers vanaf aanstaande zaterdag tot en met 3 september 2023 onderzoek doen naar zes echte kunstwerken. De jonge onderzoekers gebruiken daarbij dezelfde methodes en technieken als de restauratoren en wetenschappers van het Rijksmuseum.

Beleving lab

Met een labjas aan bestuderen ze textielvezels, watermerken en pigmenten met behulp van microscopen, uv-licht en röntgenscans en ontdekken zij zo of iets een meesterwerk is of niet. Missie Meesterwerk is gemaakt in samenwerking met NEMO Science Museum en een panel van tien kinderen. Het is een gratis activiteit maar er moet wel een starttijd gereserveerd worden.

Géke Roelink, directeur NEMO Science Museum: "Het is natuurlijk prachtig dat NEMO en het Rijksmuseum de krachten hebben gebundeld. We hebben een bijdrage geleverd door het delen van onze kennis en ervaring met het ontwikkelen van interactieve tentoonstellingen en workshops voor families.”



Topics:Cultuur
Trefwoorden: museum, onderzoek, kunst, lab

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.