Geplaatst op: 04-07-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Europese consumententoezichthouders dwingen websites die vliegtickets verkopen tot verbeteringen

Europese consumententoezichthouders dwingen websites die vliegtickets verkopen tot verbeteringen

Drie bedrijven met websites die online vliegtickets aanbieden betalen consumenten voortaan sneller hun geld terug als hun vlucht wordt geannuleerd. Nadat zij het geld van de geannuleerde vlucht hebben ontvangen van de luchtvaartmaatschappij, betalen zij consumenten binnen zeven dagen terug. Ook vermelden zij voortaan duidelijker hoe zij bereikbaar zijn. 


Dit is het resultaat van een gezamenlijke actie van de Europese consumententoezichthouders. Het betreft de volgende bedrijven en websites:

  • eDreams ODIGEO met de websites eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink en Liligo
  • Etraveli Group met websites als Mytrip, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 en Travelstart
  • Kiwi.com

Aanvankelijk was ook het Nederlandse bedrijf Otravo hierbij betrokken, maar dit bedrijf is eind 2022 failliet verklaard.

 

Terugbetaling bij annulering vlucht

De aanleiding voor deze actie waren de vele klachten over de terugbetaling van vliegtickets voor reizen die werden geannuleerd tijdens de coronapandemie en daarna. Luchtvaartmaatschappijen betalen bij annulering het geld terug aan de partij die hen betaald heeft. Meestal is dat de consument, maar soms ook de online bemiddelaar. In de praktijk kon het lang duren voordat consumenten die hun vlucht via een online bemiddelaar hadden geboekt, werden uitbetaald. Er is nu afgesproken dat het geld binnen zeven dagen wordt uitbetaald als de online bemiddelaar het geld van de luchtvaartmaatschappij heeft ontvangen.


Deze online bemiddelaars verkopen vliegtickets van verschillende vliegmaatschappijen aan consumenten. Dit maakt het voor consumenten mogelijk om vluchten te combineren. Dit maakt wel dat als een combivlucht wordt geannuleerd de rest van de route niet automatisch wordt aangepast. Consumenten kunnen daardoor hun aansluiting missen. De aangesproken aanbieders beloven consumenten voortaan duidelijker te informeren en sneller terug te betalen.


De Europese consumententoezichthouders werken samen in het CPC (Consumer Protection Cooperation). Dit netwerk kan partijen aanspreken die consumentenproblemen veroorzaken in verschillende EU-landen, bijvoorbeeld in een gezamenlijke actie.

Trefwoorden: Online vliegtickets, terugbetaling annulering vlucht

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...