Geplaatst op: 04-07-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Europese consumententoezichthouders dwingen websites die vliegtickets verkopen tot verbeteringen

Europese consumententoezichthouders dwingen websites die vliegtickets verkopen tot verbeteringen

Drie bedrijven met websites die online vliegtickets aanbieden betalen consumenten voortaan sneller hun geld terug als hun vlucht wordt geannuleerd. Nadat zij het geld van de geannuleerde vlucht hebben ontvangen van de luchtvaartmaatschappij, betalen zij consumenten binnen zeven dagen terug. Ook vermelden zij voortaan duidelijker hoe zij bereikbaar zijn. 


Dit is het resultaat van een gezamenlijke actie van de Europese consumententoezichthouders. Het betreft de volgende bedrijven en websites:

  • eDreams ODIGEO met de websites eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink en Liligo
  • Etraveli Group met websites als Mytrip, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 en Travelstart
  • Kiwi.com

Aanvankelijk was ook het Nederlandse bedrijf Otravo hierbij betrokken, maar dit bedrijf is eind 2022 failliet verklaard.

 

Terugbetaling bij annulering vlucht

De aanleiding voor deze actie waren de vele klachten over de terugbetaling van vliegtickets voor reizen die werden geannuleerd tijdens de coronapandemie en daarna. Luchtvaartmaatschappijen betalen bij annulering het geld terug aan de partij die hen betaald heeft. Meestal is dat de consument, maar soms ook de online bemiddelaar. In de praktijk kon het lang duren voordat consumenten die hun vlucht via een online bemiddelaar hadden geboekt, werden uitbetaald. Er is nu afgesproken dat het geld binnen zeven dagen wordt uitbetaald als de online bemiddelaar het geld van de luchtvaartmaatschappij heeft ontvangen.


Deze online bemiddelaars verkopen vliegtickets van verschillende vliegmaatschappijen aan consumenten. Dit maakt het voor consumenten mogelijk om vluchten te combineren. Dit maakt wel dat als een combivlucht wordt geannuleerd de rest van de route niet automatisch wordt aangepast. Consumenten kunnen daardoor hun aansluiting missen. De aangesproken aanbieders beloven consumenten voortaan duidelijker te informeren en sneller terug te betalen.


De Europese consumententoezichthouders werken samen in het CPC (Consumer Protection Cooperation). Dit netwerk kan partijen aanspreken die consumentenproblemen veroorzaken in verschillende EU-landen, bijvoorbeeld in een gezamenlijke actie.

Trefwoorden: Online vliegtickets, terugbetaling annulering vlucht

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.