Geplaatst op: 05-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tijden van chaos, lijm voor de maatschappij, groei opvangen en eensgezindheid

De presentatie van het Hospitality Pact

Tijden van chaos, lijm voor de maatschappij, groei opvangen en eensgezindheid

De lancering van het Hospitality Pact werd omlijst met een interessant programma in Postillion Hotel Amsterdam. Dagvoorzitter was Harm Edens die zowel zaal als panel prikkelde. Mooi om te zien dat de brede hospitalitysector zich eensgezind achter het pact schaarde om de arbeidsmarktproblemen te lijf te gaan. Concreet werd het ook toen aan het eind van de bijeenkomst de arbeidsmarktcampagne ‘Be My Guest’ werd gelanceerd.

Het doel van het Hospitality Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarktuitdagingen van vandaag en morgen. Directe aanleiding voor de samenwerking binnen het pact zijn de grote uitdagingen waar de hospitalitysector, net als andere sectoren, mee te kampen heeft. Die zitten rond in- en uitstroom van talenten, goed werkgeverschap, zekerheid van baan en inkomen, imago en technologie en digitalisering. Daarbovenop vraagt de noodzakelijke verduurzaming van de sector andere kennis en vaardigheden.

Tijden van chaos

Als observant van buiten gaf dagvoorzitter Harm Edens, bekend van het televisieprogramma ‘Dit was het nieuws’, zijn eigen blik op de uitdagingen van de branche: "De gastvrijheidsbranche moet nog gastvrijer worden voor de eigen werknemers. Elkaar iets gunnen is het startpunt en een voorwaarde voor succes.” Edens die zich actief inzet voor een duurzame wereld had een geheel eigen kijk op het tijdsgewricht: "We leven in een periode van chaos. Dat is uniek want dat komt maar eens in de 200 jaar voor.” Dat verandering moeilijk is, verbaast hem niets: "We staan op dit moment nog met 1 been in de oude wereld en het vraagt om lef om in die nieuwe wereld te stappen.”

Sterke groei opvangen

Na die beschouwende woorden was het tijd voor de partijen achter het pact om op het podium hun visie op de uitdagingen waar we voor staan te geven.

Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON ziet vooral kansen: "We zijn een grote sector met groeikansen en het is heel goed dat we ons op deze schaal committeren.” Hij daagde ook zijn leden uit om samen te werken op het gebied van arbeidsmarktuitdagingen. Dat is hard nodig, zo bleek uit onderzoek onder HISWA-RECRON-leden. Daaruit bleek dat maar 1% te veel personeel heeft en maar liefst 50% te weinig personeel. Voor Dijks is het Hospitality Pact geen lege huls met mooie ambities. "Sterk zijn de 26 concrete acties die al voor 2023-2024 zijn afgesproken.”

Menno Stokman, directeur van CELTH trok het geografisch nog breder: "De gastvrijheidssector is wereldwijd de grootste economische sector en cruciaal voor economie en welzijn. Het wereldwijde bbp wordt voor 10% door toerisme gegenereerd.” Stokman voorziet een flinke groei voor toerisme. "Want mensen gaan meer reizen en er ook meer op uit naar bijvoorbeeld festivals en restaurants. Voor die groei hebben we heel veel meer mensen nodig.” Volgens Stokman is het zeer terecht dat er nu een Hospitality Pact is rond arbeidsmarktontwikkelingen: "In Nederland is de economische waarde van de gastvrijheidssector tweemaal zo groot als de agrarische sector. Een goed arbeidsmarktbeleid is daarbij essentieel.”

Frank Radstake, adjunct-directeur van ANVR gaf ruiterlijk toe het niet alleen te kunnen: "De toegevoegde waarde van het pact is dat we hebben afgesproken de uitdagingen samen aan te gaan.”

Hospitality is de lijm voor de maatschappij

Walter Seib, CEO van HMS Host International ziet de hospitality als lijm van de maatschappij. "We zijn zo doorgedreven individualistisch geworden dat we vergeten zijn hoe fijn het is om samen te zijn.” Ook voor jongeren is in zijn optiek werkervaring in de horeca bagage waar ze hun hele leven profijt van hebben: "Ze hebben in hun verdere leven heel veel aan de ervaringen die ze met werken in onze sector opdoen.”

Marco ten Hoor van de HBO Raad ziet de gastvrijheidssector als een brede en diverse sector met heel veel deelsectoren. "Toch zou ik ook de toeleveranciers aan het Hospitality Pact willen verbinden.” Hij verbond duurzame uitdagingen naadloos met die rond arbeidsmarkt. "Studenten verwachten duurzame bedrijven en opleidingen, ze selecteren daar heel duidelijk op.”

Sectorbestuurder Edwin Vlek van FNV Horeca legde gelijk de vinger op de zere plek. "Het is de uitdaging om de uitstroom onder controle te krijgen. We moeten de gewoonte doorbreken dat je na je 30ste de sector verlaat.” Daarvoor moeten volgens Vlek ondernemers aan de bak die moeten zorgen voor goed werkgeverschap en programma’s zodat hun werknemers zich leven lang kunnen ontwikkelen.

Bart van der Heijden, voorzitter van CLC-Vecta vulde daarop aan: "Alles draait in de hospitality om mensen en het is duidelijk dat na Covid-19 de instroom achterblijft. We moeten de sector hipper maken en onszelf beter verkopen. Mijn boodschap is dat we allemaal een stap voorwaarts moeten maken.”

Heel veel verbeterpunten

De zaal kreeg ook een aantal stellingen voorgelegd waar ze op mochten stemmen. Zo bleek dat 88% vooral inzet op het behouden van medewerkers en maar 12% het werven van nieuwe medewerkers het belangrijkst vindt. Aan de verbinding bedrijven-beroepsonderwijs kan nog heel wat worden gesleuteld. Een ruime meerderheid (84%) vindt dat daar nog wel wat aan te verbeteren valt.

Adnan Tekin van de MBO-raad ziet dat steeds minder jongeren kiezen voor het mbo. Dat is in de loop der jaren teruggelopen van 60% naar 40%. Een van de oplossingen is om jongeren meer tijd te geven om te kiezen. Daarnaast moet werken in de hospitaliy het weer een vak worden. Volgens Radstake valt er nog heel wat te verbeteren aan het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden die we onze werknemers aanbieden. En dat gaat volgens hem verder en vooral anders dan de traditionele arbeidsvoorwaarden rond salaris en werktijden. Ten Hoor brak een lans voor het behouden van het internationale karakter van het hoger onderwijs. "Dit is een internationale branche en daar hoort ook internationaal onderwijs bij.”

Dijks vindt dat we naast het aantrekken van personeel ondernemers ook moeten nadenken over verdere automatisering, AI en robotisering. Hij zag wel wat in een avatar als receptionist en robots in de bezorging. Voor Van der Heijden was het de vraag of we de jeugd wel op de juiste manier weten te raken. En dat is precies wat CELTH wil achterhalen in haar nog op te richten learning community rond human capital.

Lancering campagne Be My Guest

Als klap op de vuurpijl werd de campagne Be My Guest gelanceerd. Mooie ondertitel is: ‘Ontdek de wereld van de hospitality’. In die campagne laat het vaste gezicht James in steeds andere rollen zien hoe leuk werken in de hospitalitysector is. Teun Verheij mocht de campagne toelichten en startte met een open uitnodiging. "De campagne zoals die nu staat is geen eindpunt, iedereen kan nog aanhaken. We willlen jongeren inspireren en interesseren voor werk in deze sector door ze de wereld van de hospitality te laten zien.”

De campagneleiders willen jongeren het platform bemyguest.nu intrekken via socials. Daartoe start in 2023 een digitale campagne, moeten de partners in het hospitality pact de komende jaren werken aan het verder uitrollen van de campagne, de samenwerking tussen brancheverenigingen en onderwijs verder uitbouwen en de funding voor de campagne vergroten. "Denk vooral groot”, was zijn boodschap aan de zaal die wel even op de rem trapte: "Het mag niet tegenvallen, de backoffice van de sector moet wel kloppen.”

Download Hospitality Pact

Je kunt het Hospitality Pact downloaden via de website van CELTH.

Trefwoorden: beleid, arbeidsmarkt, hospitality pact, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, evenementen, dagrecreatie, watersport

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.