Geplaatst op: 06-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Circuit Zandvoort mag evenementen organiseren

Reactie Van Overdijk: "Zorgvuldig gehandeld"

Circuit Zandvoort mag evenementen organiseren

De activiteiten en evenementen op Circuit Zandvoort mogen doorgaan. Dat is de uitkomst van twee uitspraken van 5 juli 2023 van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over een natuurvergunning en twee ontheffingen die de provincie Noord-Holland verleende voor het circuit.


In 2019 verleende het college van gedeputeerde staten van Noord-Holland een natuurvergunning voor de exploitatie van het circuit en voor een aantal aanpassingen aan het circuitterrein. De rechtbank Noord-Holland liet de besluiten in stand, maar volgens een aantal natuur- en milieuorganisaties leidt de natuurvergunning tot een toename van stikstofneerslag op het nabijgelegen beschermde Natura 2000-gebied ‘Kennemerland-Zuid’. Op het terrein zijn ook allerlei werkzaamheden verricht om het circuit en de faciliteiten aan te passen. Omdat daarmee de beschermde zandhagedis en rugstreeppad worden verstoord, heeft het college van gedeputeerde staten hiervoor in 2019 en 2020 ontheffingen op grond van de Wet natuurbescherming verleend. Ook daar zijn enkele natuurorganisaties op tegen.

Om te beoordelen of de natuurvergunning tot meer stikstofuitstoot leidt, moet de nieuwe situatie worden vergeleken met wat er vóór het verlenen van de natuurvergunning in 2019 was toegestaan op het circuitterrein. Dat wordt de referentiesituatie genoemd. Partijen verschillen van mening over wat de referentiesituatie precies omvat. De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat het circuitterrein op basis van de laatste milieuvergunning uit 1997 en twee natuurvergunningen uit 2011 en 2015, het hele jaar mocht worden gebruikt voor auto- en motorsport en andere grootschalige publieksevenementen. Daarbij was het ook mogelijk om twaalf dagen per jaar af te wijken van de voorschriften, waarmee er op die dagen meer mogelijk was op het circuit. De huidige natuurvergunning uit 2019 beperkt het gebruik van het circuit tot maximaal 337 dagen per jaar. Bovendien mag op basis van deze natuurvergunning niet meer dan 6.124 kg stikstof per jaar worden uitgestoten, terwijl de stikstofuitstoot in de oude situatie geschat wordt op ongeveer 10.750 kg per jaar. Vanwege dit grote verschil met wat op grond van oude vergunningen was toegestaan hoefde de provincie de exacte stikstofuitstoot niet nauwkeuriger vast te stellen en is zij er terecht vanuit gegaan dat de in 2019 verleende natuurvergunning niet leidt tot meer stikstofneerslag op het beschermde natuurgebied.


Was een natuurvergunning nodig?

In deze zaak doet zich de bijzondere situatie voor dat de wet is veranderd tussen het verlenen van de vergunning in 2019 en de beslissing op de bezwaren van de milieu- en natuurorganisaties in 2020. Sinds 1 januari 2020 is op grond van de Wet natuurbescherming geen natuurvergunning meer nodig als een bepaalde activiteit niet leidt tot meer stikstof dan in de referentiesituatie. Die situatie doet zich hier voor. Daarom had de provincie in 2020 moeten beslissen dat de natuurvergunning niet meer nodig was.


Wat nu?

De Afdeling bestuursrechtspraak is zich ervan bewust dat toepassing van de wet in dit geval tot rechtsonzekere situaties leidt. Want de huidige natuurvergunning beperkt het gebruik van het circuitterrein door een maximum te stellen aan zowel het aantal dagen dat het circuitterrein gebruikt mag worden als aan de stikstofuitstoot. Zonder vergunning gelden deze beperkingen niet en zou het circuit terugvallen op de veel ruimere vergunningen uit 1997, 2011 en 2015. De wetgever heeft weliswaar aangegeven dat hij toch weer een vergunningplicht voor dit soort situaties wil invoeren, maar dat is nog niet zover.


Provincie is aan zet

De Afdeling bestuursrechtspraak vernietigt de beslissing op de bezwaren uit 2020, maar laat de vergunning uit 2019 staan. Daarvoor is de provincie Noord-Holland aan zet. Zij moet een nieuwe beslissing nemen op de bezwaren van de milieu- en natuurorganisaties en er daarbij vanuit gaan dat op basis van de bestaande wetgeving geen natuurvergunning nodig is voor het circuit.


Conclusie: activiteiten kunnen doorgaan

Onder aan de streep betekent de uitspraak over de natuurvergunning dat de activiteiten op het circuitterrein kunnen doorgaan. In de tweede uitspraak, over de ontheffingen, stelt de Afdeling bestuursrechtspraak de natuur- en milieuorganisaties in het ongelijk. Dit betekent dat ook die uitspraak geen belemmering is om de activiteiten op het circuitterrein door te laten gaan.

Reactie Van Overdijk: "Zorgvuldig gehandeld"

Directeur CM.com Circuit Zandvoort Robert van Overdijk: "Wij zijn natuurlijk weer verheugd dat de Raad van State, ook na grondige overweging, erkent dat we hierin zorgvuldig gehandeld hebben. Zelfs meer dan zorgvuldig, want de vergunning was niet nodig omdat er geen toename van stikstofemissie is, maar zelfs een afname. We gaan door met jaarlijkse exploitatie van CM.com Circuit Zandvoort, inclusief de organisatie van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix en die laatste in elk geval tot en met 2025."


"Dit is fijn voor ons, maar vooral voor de regio, omdat het evenement zorgt voor een economische impact van vele miljoenen euro's. Daarnaast streven we dit jaar naar 98% van de bezoekers die op een duurzame manier de F1 bezoeken. Deze uitspraak laat ook zien dat de huidige situatie voor een significante daling van de stikstofemissie zorgt. Vervolgens blijven we, wat ons betreft, in gesprek met de natuur- en milieuorganisaties over het afstemmen van de lange termijnplannen van het Circuit en de impact daarvan op het milieu,” besluit Van Overdijk.

Trefwoorden: evenement, natuur, vergunning, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...