Geplaatst op: 06-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Circuit Zandvoort mag evenementen organiseren

Reactie Van Overdijk: "Zorgvuldig gehandeld"

Circuit Zandvoort mag evenementen organiseren

De activiteiten en evenementen op Circuit Zandvoort mogen doorgaan. Dat is de uitkomst van twee uitspraken van 5 juli 2023 van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over een natuurvergunning en twee ontheffingen die de provincie Noord-Holland verleende voor het circuit.


In 2019 verleende het college van gedeputeerde staten van Noord-Holland een natuurvergunning voor de exploitatie van het circuit en voor een aantal aanpassingen aan het circuitterrein. De rechtbank Noord-Holland liet de besluiten in stand, maar volgens een aantal natuur- en milieuorganisaties leidt de natuurvergunning tot een toename van stikstofneerslag op het nabijgelegen beschermde Natura 2000-gebied ‘Kennemerland-Zuid’. Op het terrein zijn ook allerlei werkzaamheden verricht om het circuit en de faciliteiten aan te passen. Omdat daarmee de beschermde zandhagedis en rugstreeppad worden verstoord, heeft het college van gedeputeerde staten hiervoor in 2019 en 2020 ontheffingen op grond van de Wet natuurbescherming verleend. Ook daar zijn enkele natuurorganisaties op tegen.

Om te beoordelen of de natuurvergunning tot meer stikstofuitstoot leidt, moet de nieuwe situatie worden vergeleken met wat er vóór het verlenen van de natuurvergunning in 2019 was toegestaan op het circuitterrein. Dat wordt de referentiesituatie genoemd. Partijen verschillen van mening over wat de referentiesituatie precies omvat. De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat het circuitterrein op basis van de laatste milieuvergunning uit 1997 en twee natuurvergunningen uit 2011 en 2015, het hele jaar mocht worden gebruikt voor auto- en motorsport en andere grootschalige publieksevenementen. Daarbij was het ook mogelijk om twaalf dagen per jaar af te wijken van de voorschriften, waarmee er op die dagen meer mogelijk was op het circuit. De huidige natuurvergunning uit 2019 beperkt het gebruik van het circuit tot maximaal 337 dagen per jaar. Bovendien mag op basis van deze natuurvergunning niet meer dan 6.124 kg stikstof per jaar worden uitgestoten, terwijl de stikstofuitstoot in de oude situatie geschat wordt op ongeveer 10.750 kg per jaar. Vanwege dit grote verschil met wat op grond van oude vergunningen was toegestaan hoefde de provincie de exacte stikstofuitstoot niet nauwkeuriger vast te stellen en is zij er terecht vanuit gegaan dat de in 2019 verleende natuurvergunning niet leidt tot meer stikstofneerslag op het beschermde natuurgebied.


Was een natuurvergunning nodig?

In deze zaak doet zich de bijzondere situatie voor dat de wet is veranderd tussen het verlenen van de vergunning in 2019 en de beslissing op de bezwaren van de milieu- en natuurorganisaties in 2020. Sinds 1 januari 2020 is op grond van de Wet natuurbescherming geen natuurvergunning meer nodig als een bepaalde activiteit niet leidt tot meer stikstof dan in de referentiesituatie. Die situatie doet zich hier voor. Daarom had de provincie in 2020 moeten beslissen dat de natuurvergunning niet meer nodig was.


Wat nu?

De Afdeling bestuursrechtspraak is zich ervan bewust dat toepassing van de wet in dit geval tot rechtsonzekere situaties leidt. Want de huidige natuurvergunning beperkt het gebruik van het circuitterrein door een maximum te stellen aan zowel het aantal dagen dat het circuitterrein gebruikt mag worden als aan de stikstofuitstoot. Zonder vergunning gelden deze beperkingen niet en zou het circuit terugvallen op de veel ruimere vergunningen uit 1997, 2011 en 2015. De wetgever heeft weliswaar aangegeven dat hij toch weer een vergunningplicht voor dit soort situaties wil invoeren, maar dat is nog niet zover.


Provincie is aan zet

De Afdeling bestuursrechtspraak vernietigt de beslissing op de bezwaren uit 2020, maar laat de vergunning uit 2019 staan. Daarvoor is de provincie Noord-Holland aan zet. Zij moet een nieuwe beslissing nemen op de bezwaren van de milieu- en natuurorganisaties en er daarbij vanuit gaan dat op basis van de bestaande wetgeving geen natuurvergunning nodig is voor het circuit.


Conclusie: activiteiten kunnen doorgaan

Onder aan de streep betekent de uitspraak over de natuurvergunning dat de activiteiten op het circuitterrein kunnen doorgaan. In de tweede uitspraak, over de ontheffingen, stelt de Afdeling bestuursrechtspraak de natuur- en milieuorganisaties in het ongelijk. Dit betekent dat ook die uitspraak geen belemmering is om de activiteiten op het circuitterrein door te laten gaan.

Reactie Van Overdijk: "Zorgvuldig gehandeld"

Directeur CM.com Circuit Zandvoort Robert van Overdijk: "Wij zijn natuurlijk weer verheugd dat de Raad van State, ook na grondige overweging, erkent dat we hierin zorgvuldig gehandeld hebben. Zelfs meer dan zorgvuldig, want de vergunning was niet nodig omdat er geen toename van stikstofemissie is, maar zelfs een afname. We gaan door met jaarlijkse exploitatie van CM.com Circuit Zandvoort, inclusief de organisatie van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix en die laatste in elk geval tot en met 2025."


"Dit is fijn voor ons, maar vooral voor de regio, omdat het evenement zorgt voor een economische impact van vele miljoenen euro's. Daarnaast streven we dit jaar naar 98% van de bezoekers die op een duurzame manier de F1 bezoeken. Deze uitspraak laat ook zien dat de huidige situatie voor een significante daling van de stikstofemissie zorgt. Vervolgens blijven we, wat ons betreft, in gesprek met de natuur- en milieuorganisaties over het afstemmen van de lange termijnplannen van het Circuit en de impact daarvan op het milieu,” besluit Van Overdijk.

Trefwoorden: evenement, natuur, vergunning, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
 Peter Brussel - Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON - overleden
Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON, is op zondag 6 oktober 2024 onverwachts overleden.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...
08/07/24
Grotere boten kunnen via Súd Ie van Dokkum naar Lauwersoog
De Vaarroute Súd Ie is sinds kort in zijn geheel bevaarbaar voor boten in de DM-klasse met een beperkte diepgang en met een maximale hoogte van 2.40 meter. Om dit mogelijk te maken zijn alle bruggen op de route de afgelopen jaren verhoogd naar 2.50 meter.
01/07/24
Exclusief voor leden
165 schepen maken erfgoedtour - 15 etappeplaatsen
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat dit jaar een halve eeuw. Op 6 juli begint vanuit Middelburg een spectaculaire erfgoedtour door het hele land met circa 165 historische schepen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.