Geplaatst op: 06-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek
Photo by Gary Meulemans on Unsplash

Vandaag kwam NBTC met het bericht naar buiten dat Nederlanders minder kiezen voor een binnenlandse vakantie. Brancheorganisatie HISWA-RECRON bracht het bericht naar buiten dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig is verdwenen. Schijnbaar zijn beide berichten met elkaar in tegenspraak. Toch is dat niet zo. We leggen het uit.

Het NBTC-onderzoek

In het onderzoek van het NBTC gaat het om vakanties van Nederlanders. Daar zegt afgelopen juni 22% de eerstvolgende vakantie in Nederland door te brengen. Dat zijn er een pak minder dan in vorige metingen uit 2021 en 2022 toen dat er ruim 40% waren. Toen waren Nederlanders nog druk met (de naweeën) van corona waardoor mensen eerder voor binnenlandse vakanties kozen. Verder is de vraagstelling en onderzoeksperiode nog relevant. Er wordt in het NBTC onderzoek gevraagd naar de eerstvolgende vakantie dat is dan voor veel mensen een zomervakantie. De enquête is in juni, vlak voor de zomer uitgezet. Het is bekend dat mensen voor de zomervakantie meer geneigd zijn naar het buitenland af te reizen. Ons land is bij de eigen inwoners wel zeer in trek als het gaat om tussendoorvakanties in voor- en naseizoen.

De cijfers van HISWA-RECRON

En dan komen we bij het bericht van HISWA-RECRON uit dat aangeeft dat het aantal reserveringen tot en met nu met 9,5% groeit. Dat is gemeten bij kampeer en bungalowbedrijven die werken met de software van Stratech. Daarin zitten zowel reservering van Nederlanders als buitenlanders. Het gaat daarbij dus niet om plannen voor de eerstvolgende vakantie (NBTC) maar om daadwerkelijke boekingen over de periode januari-juni. Ander groot verschil is dat het onderzoek van NBTC alle logiesvormen, inclusief hotels, meeneemt en HISWA-RECRON alleen signaleert over kampeer- en bungalowvakanties.

Vakantiespreiding werkt

In Nederland wordt al decennialang gewerkt aan de zogenaamde vakantiespreiding. Met als doel om de vakantiedrukte beter over de seizoenen te spreiden. Goed voor vakantiegangers die zo ook in minder dure periodes een vakantie kan genieten en bedrijven die zo aan een meer bestendig businessmodel kunnen bouwen. En dat lijkt volgens HISWA-RECRON aardig te lukken. Ze schrijven dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig verdwenen is. Zowel in het voorjaar, in de zomer als in het najaar is de bezettingsgraad van campings en vakantieparken onverminderd hoog.

Hoge bezetting

Ten opzichte van vorig jaar laat de markt op dit moment een toename in het aantal reserveringen van 9,5 procent zien. Kamperen groeide met 13,3 procent, de verhuur van vakantiehuisjes steeg met 4,5 procent, zo berekende Stratech, partner van HISWA-RECRON. De weekenden zijn vrijwel overal volgeboekt, vooral in geliefde regio’s zoals de kustprovincies, Limburg en Gelderland. Door het mooie weer van de afgelopen twee maanden waren veel vakantieoorden ook doordeweeks continu bezet. Dat terwijl de zomervakantie nog moet beginnen. Zelfs voor de herfstvakantie wordt er al veel geboekt.

"Wie nu nog op vakantie wil in Nederland: er is echt nog wel ergens plaats. Maar je zult concessies moeten doen aan je wensen en eisen. Bijvoorbeeld uitwijken naar een ander verblijf, locatie of datum. Vanaf begin september is er overal weer veel plek”, aldus Rozemarijn Dees van Strandcamping Zuidduinen in Katwijk.

Groei in zowel kust als binnenland

Niet alleen de kust is in trek. "Ook vanuit Drenthe en Overijssel zijn er positieve geluiden. Het aantal boekingen loopt ook hier erg goed. Vooral Duitsers weten de weg naar deze regio te vinden. Met name luxe of bijzondere kampeervormen worden steeds meer gevraagd, zoals boomhutten of glamping. Kamperen in comfortabele onderkomens met veel voorzieningen”, aldus Petra Ellens, regiomanager bij HISWA-RECRON.

Camperen razend populair

Wat daarnaast een enorme vlucht heeft genomen, is het aantal mensen met een camper. Camperen blijkt razend populair. Op sommige locaties kunnen ze de vraag naar camperplekken nauwelijks aan. Daarnaast zien veel ondernemers de ‘echte kampeerder’ terug komen. De grote katoenen tenten komen weer vaker in beeld naast de tunneltenten. Een laatste trend die opvalt, zijn mensen die doordeweeks komen en dan niet alleen vakantie vieren, maar ook werken op de camping. Ook een overblijfsel van de coronaperiode.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakanties, boekingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...