Geplaatst op: 06-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek
Photo by Gary Meulemans on Unsplash

Vandaag kwam NBTC met het bericht naar buiten dat Nederlanders minder kiezen voor een binnenlandse vakantie. Brancheorganisatie HISWA-RECRON bracht het bericht naar buiten dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig is verdwenen. Schijnbaar zijn beide berichten met elkaar in tegenspraak. Toch is dat niet zo. We leggen het uit.

Het NBTC-onderzoek

In het onderzoek van het NBTC gaat het om vakanties van Nederlanders. Daar zegt afgelopen juni 22% de eerstvolgende vakantie in Nederland door te brengen. Dat zijn er een pak minder dan in vorige metingen uit 2021 en 2022 toen dat er ruim 40% waren. Toen waren Nederlanders nog druk met (de naweeën) van corona waardoor mensen eerder voor binnenlandse vakanties kozen. Verder is de vraagstelling en onderzoeksperiode nog relevant. Er wordt in het NBTC onderzoek gevraagd naar de eerstvolgende vakantie dat is dan voor veel mensen een zomervakantie. De enquête is in juni, vlak voor de zomer uitgezet. Het is bekend dat mensen voor de zomervakantie meer geneigd zijn naar het buitenland af te reizen. Ons land is bij de eigen inwoners wel zeer in trek als het gaat om tussendoorvakanties in voor- en naseizoen.

De cijfers van HISWA-RECRON

En dan komen we bij het bericht van HISWA-RECRON uit dat aangeeft dat het aantal reserveringen tot en met nu met 9,5% groeit. Dat is gemeten bij kampeer en bungalowbedrijven die werken met de software van Stratech. Daarin zitten zowel reservering van Nederlanders als buitenlanders. Het gaat daarbij dus niet om plannen voor de eerstvolgende vakantie (NBTC) maar om daadwerkelijke boekingen over de periode januari-juni. Ander groot verschil is dat het onderzoek van NBTC alle logiesvormen, inclusief hotels, meeneemt en HISWA-RECRON alleen signaleert over kampeer- en bungalowvakanties.

Vakantiespreiding werkt

In Nederland wordt al decennialang gewerkt aan de zogenaamde vakantiespreiding. Met als doel om de vakantiedrukte beter over de seizoenen te spreiden. Goed voor vakantiegangers die zo ook in minder dure periodes een vakantie kan genieten en bedrijven die zo aan een meer bestendig businessmodel kunnen bouwen. En dat lijkt volgens HISWA-RECRON aardig te lukken. Ze schrijven dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig verdwenen is. Zowel in het voorjaar, in de zomer als in het najaar is de bezettingsgraad van campings en vakantieparken onverminderd hoog.

Hoge bezetting

Ten opzichte van vorig jaar laat de markt op dit moment een toename in het aantal reserveringen van 9,5 procent zien. Kamperen groeide met 13,3 procent, de verhuur van vakantiehuisjes steeg met 4,5 procent, zo berekende Stratech, partner van HISWA-RECRON. De weekenden zijn vrijwel overal volgeboekt, vooral in geliefde regio’s zoals de kustprovincies, Limburg en Gelderland. Door het mooie weer van de afgelopen twee maanden waren veel vakantieoorden ook doordeweeks continu bezet. Dat terwijl de zomervakantie nog moet beginnen. Zelfs voor de herfstvakantie wordt er al veel geboekt.

"Wie nu nog op vakantie wil in Nederland: er is echt nog wel ergens plaats. Maar je zult concessies moeten doen aan je wensen en eisen. Bijvoorbeeld uitwijken naar een ander verblijf, locatie of datum. Vanaf begin september is er overal weer veel plek”, aldus Rozemarijn Dees van Strandcamping Zuidduinen in Katwijk.

Groei in zowel kust als binnenland

Niet alleen de kust is in trek. "Ook vanuit Drenthe en Overijssel zijn er positieve geluiden. Het aantal boekingen loopt ook hier erg goed. Vooral Duitsers weten de weg naar deze regio te vinden. Met name luxe of bijzondere kampeervormen worden steeds meer gevraagd, zoals boomhutten of glamping. Kamperen in comfortabele onderkomens met veel voorzieningen”, aldus Petra Ellens, regiomanager bij HISWA-RECRON.

Camperen razend populair

Wat daarnaast een enorme vlucht heeft genomen, is het aantal mensen met een camper. Camperen blijkt razend populair. Op sommige locaties kunnen ze de vraag naar camperplekken nauwelijks aan. Daarnaast zien veel ondernemers de ‘echte kampeerder’ terug komen. De grote katoenen tenten komen weer vaker in beeld naast de tunneltenten. Een laatste trend die opvalt, zijn mensen die doordeweeks komen en dan niet alleen vakantie vieren, maar ook werken op de camping. Ook een overblijfsel van de coronaperiode.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakanties, boekingen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...