Geplaatst op: 06-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek
Photo by Gary Meulemans on Unsplash

Vandaag kwam NBTC met het bericht naar buiten dat Nederlanders minder kiezen voor een binnenlandse vakantie. Brancheorganisatie HISWA-RECRON bracht het bericht naar buiten dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig is verdwenen. Schijnbaar zijn beide berichten met elkaar in tegenspraak. Toch is dat niet zo. We leggen het uit.

Het NBTC-onderzoek

In het onderzoek van het NBTC gaat het om vakanties van Nederlanders. Daar zegt afgelopen juni 22% de eerstvolgende vakantie in Nederland door te brengen. Dat zijn er een pak minder dan in vorige metingen uit 2021 en 2022 toen dat er ruim 40% waren. Toen waren Nederlanders nog druk met (de naweeën) van corona waardoor mensen eerder voor binnenlandse vakanties kozen. Verder is de vraagstelling en onderzoeksperiode nog relevant. Er wordt in het NBTC onderzoek gevraagd naar de eerstvolgende vakantie dat is dan voor veel mensen een zomervakantie. De enquête is in juni, vlak voor de zomer uitgezet. Het is bekend dat mensen voor de zomervakantie meer geneigd zijn naar het buitenland af te reizen. Ons land is bij de eigen inwoners wel zeer in trek als het gaat om tussendoorvakanties in voor- en naseizoen.

De cijfers van HISWA-RECRON

En dan komen we bij het bericht van HISWA-RECRON uit dat aangeeft dat het aantal reserveringen tot en met nu met 9,5% groeit. Dat is gemeten bij kampeer en bungalowbedrijven die werken met de software van Stratech. Daarin zitten zowel reservering van Nederlanders als buitenlanders. Het gaat daarbij dus niet om plannen voor de eerstvolgende vakantie (NBTC) maar om daadwerkelijke boekingen over de periode januari-juni. Ander groot verschil is dat het onderzoek van NBTC alle logiesvormen, inclusief hotels, meeneemt en HISWA-RECRON alleen signaleert over kampeer- en bungalowvakanties.

Vakantiespreiding werkt

In Nederland wordt al decennialang gewerkt aan de zogenaamde vakantiespreiding. Met als doel om de vakantiedrukte beter over de seizoenen te spreiden. Goed voor vakantiegangers die zo ook in minder dure periodes een vakantie kan genieten en bedrijven die zo aan een meer bestendig businessmodel kunnen bouwen. En dat lijkt volgens HISWA-RECRON aardig te lukken. Ze schrijven dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig verdwenen is. Zowel in het voorjaar, in de zomer als in het najaar is de bezettingsgraad van campings en vakantieparken onverminderd hoog.

Hoge bezetting

Ten opzichte van vorig jaar laat de markt op dit moment een toename in het aantal reserveringen van 9,5 procent zien. Kamperen groeide met 13,3 procent, de verhuur van vakantiehuisjes steeg met 4,5 procent, zo berekende Stratech, partner van HISWA-RECRON. De weekenden zijn vrijwel overal volgeboekt, vooral in geliefde regio’s zoals de kustprovincies, Limburg en Gelderland. Door het mooie weer van de afgelopen twee maanden waren veel vakantieoorden ook doordeweeks continu bezet. Dat terwijl de zomervakantie nog moet beginnen. Zelfs voor de herfstvakantie wordt er al veel geboekt.

"Wie nu nog op vakantie wil in Nederland: er is echt nog wel ergens plaats. Maar je zult concessies moeten doen aan je wensen en eisen. Bijvoorbeeld uitwijken naar een ander verblijf, locatie of datum. Vanaf begin september is er overal weer veel plek”, aldus Rozemarijn Dees van Strandcamping Zuidduinen in Katwijk.

Groei in zowel kust als binnenland

Niet alleen de kust is in trek. "Ook vanuit Drenthe en Overijssel zijn er positieve geluiden. Het aantal boekingen loopt ook hier erg goed. Vooral Duitsers weten de weg naar deze regio te vinden. Met name luxe of bijzondere kampeervormen worden steeds meer gevraagd, zoals boomhutten of glamping. Kamperen in comfortabele onderkomens met veel voorzieningen”, aldus Petra Ellens, regiomanager bij HISWA-RECRON.

Camperen razend populair

Wat daarnaast een enorme vlucht heeft genomen, is het aantal mensen met een camper. Camperen blijkt razend populair. Op sommige locaties kunnen ze de vraag naar camperplekken nauwelijks aan. Daarnaast zien veel ondernemers de ‘echte kampeerder’ terug komen. De grote katoenen tenten komen weer vaker in beeld naast de tunneltenten. Een laatste trend die opvalt, zijn mensen die doordeweeks komen en dan niet alleen vakantie vieren, maar ook werken op de camping. Ook een overblijfsel van de coronaperiode.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakanties, boekingen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...