Geplaatst op: 15-08-2023
Auteur: Peter Bekkering & Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2023-3

Met datatool biedt Limburg Marketing meerwaarde aan partners

Van bezoekersinzicht naar effectieve marketing

Met datatool biedt Limburg Marketing meerwaarde aan partners
Joep Steinhage senior projectleider, marketing en communicatie toerisme van Limburg Marketing.

Door toevoeging van een aantal landelijke databanken aan de output van de gerenommeerde Leefstijlvinder, kunnen toeristische ondernemers extra informatie krijgen over hun bezoekers. Denk hierbij aan een heatmap met vlekkenkaart over de afkomst van bezoekers, het effect van weersinvloeden en de reisbereidheid van leefstijldoelgroepen. Limburg Marketing wil als DMO haar partners meer bezoekersinzichten aanbieden, waardoor men effectieve marketing kan toepassen.

Peter Bekkering en Ton Vermeulen 

Joep Steinhage is senior projectleider, marketing en communicatie toerisme van Limburg Marketing. Hij vertelt over de ontstaansgeschiedenis van de datatool. "De Provincie Limburg is een van de deelnemers/sponsors met betrekking tot de ontwikkeling van de Leefstijlvinder. Vanuit die optiek hebben we de mogelijkheid om zowel cijfers als letters van postcodes te analyseren. Een aantal jaren geleden had ik echter het gevoel en het idee dat het mogelijk zou moeten zijn om op basis van het simpel invoeren van postcodes er meer uit te halen dan alleen de resultaten vanuit de Leefstijlvinder.” Via een tip vanuit het Kennisnetwerk Nederland is toen samenwerking gezocht met de Universiteit Maastricht. "Universiteit Maastricht wilde graag met hun datascience studenten meewerken aan een project waarbij de mogelijkheid werd onderzocht om met gratis permanent beschikbare tools de informatie uit de postcodes aan te vullen. Ook werden een aantal ondernemers benaderd, met de vraag of zij in zo’n datatool geïnteresseerd waren en aan de ontwikkeling daarvan wilden meewerken. Dat was het geval.”

Waar komen de bezoekers vandaan? De heatmap geeft de indicatie.

Waar komen de bezoekers vandaan? De heatmap geeft de indicatie.

Koppelen aan landelijke databanken 

Het project startte in het voorjaar van 2020. Uit het onderzoek van de studenten kwam naar voren dat het mogelijk was om een aantal landelijke databanken te koppelen aan de Leefstijlvinder. Steinhage: "Daarbij moet je denken aan onder meer het KNMI, Google en het CBS in verband met inkomensgegevens. De Universiteit Maastricht is toen ook met een aantal mogelijke data koppelingsideeën gekomen. Omdat zij zelf niet ontwikkelen heb ik een aantal mogelijke ontwikkelaars benaderd en ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een start-up die ook op de Universiteit Maastricht had gezeten en die zich heeft gespecialiseerd in het omzetten van data. Nadat de financiering rond was, is hij aan de slag gegaan en uiteindelijk is de datatool in oktober 2022 live gegaan.” Limburg Marketing benaderde daarna haar ondernemers met dit idee.

Hij legt uit hoe het werkt: "We hebben een Excel-bestand nodig met de postcode en de datum van het bezoek. Iedereen die wil deelnemen krijgt een eigen account waarmee men zijn eigen postcodes kan ingeven en waarmee gelijk de inzichten over weersinvloeden, reisafstanden, een woonplaats en heatmap overzicht en natuurlijk een leefstijloverzicht naar voren komen.” 

Inmiddels zijn er zo’n 35 partners die dit doen. "Die partners kunnen allemaal hun eigen data zien en wij kunnen het totaal zien. In die data kunnen we ook filters aanbrengen, zoals een bepaalde periode, inzichten in bezoekers per gemeente of per sector. Mijn doel is om uiteindelijk eerst kwartaalrapportages te gaan opleveren. Daarna kun je ook jaren met elkaar gaan vergelijken. Op die manier bouw je historie op en ga je ontwikkelingen zien.” 

KNMI 

Een van de landelijke databanken die is gekoppeld is die van het KNMI. Steinhage licht toe: "Uit de tabel halen we voor een bepaalde periode het aantal bezoekers op een dag. Ook voeren we handmatig in of er in die periode officiële vakanties zijn. Vervolgens worden daar vanuit de database van het KNMI onder andere zaken als temperatuur, neerslag en windsterke aan toegevoegd. Op die manier kun je invloeden waarnemen bij bepaalde temperaturen. Hetzelfde kun je doen met criteria als het percentage zonneschijn, de gemiddelde windsnelheid en de neerslag.”

Stijlzoekers

De eerste rapportages uit de metingen laten volgens Steinhage een toch wel verrassend beeld zien: "In een regio waar het aanbod aan familiecampings en het natuuraanbod zo groot is, blijkt de stijlzoeker zelfs boven leefstijlen als harmonie- en rustzoeker uit te komen. Natuurlijk verschilt het per ondernemer hoever mensen bereid zijn om te reizen. Maar we hadden niet verwacht dat we in onze regio zoveel stijlzoekers zouden hebben, mensen die – zwartwit gezegd – met een camper in plaats van een tentje op vakantie gaan. We hadden verwacht dat we meer stijlen zoals harmoniezoekers en rustzoekers in onze regio zouden hebben, onder meer vanwege de aanwezigheid van veel groen.” 

Door de koppeling met Google kan de datatool aan de hand van de ingegeven postcodes een heatmap maken. "Daardoor kunnen zowel wij als de ondernemer snel zien waar de meerderheid van de klanten vandaan komt. Maar ook waar de ondernemer nog geen klanten heeft. Daarop kan de ondernemer dan naar wens anticiperen.” Bij ‘overzicht reistijden’ wordt zowel de postcode van de bestemming als van de bezoeker ingegeven. Daardoor weet Google automatisch hoe lang iemand moet reizen. 

Achilleshiel 

De achilleshiel van het hele verhaal, aldus Steinhage, is om ondernemers ervan te kunnen overtuigen, dat er met name voor hen op een eenvoudige wijze veel gratis marketinginformatie beschikbaar komt. Dit met het doel dat zij postcodes toevoegen, waardoor er niet alleen voor hen, maar ook voor de regio waardevolle marketing informatie voorhanden is. Dat betekent vooral aan ondernemers aangeven ‘what’s in it for me?’. Momenteel is het zo dat een aantal ondernemers de voordelen ervan al herkent. Bij anderen is vooral meer voorlichting nodig. Het kan ook zijn, dat het drukke zomerseizoen hen weerhoudt, om nu al data in te voeren. In zo’n geval zijn we graag bereid een helpende hand toe te steken en voor hen de postcodes in te brengen. Op deze manier hopen we dat ondernemers gebruik kunnen maken van de hulpmiddelen die ze krijgen bij hun doelgroep segmentering en marktbewerking. Op die manier ontstaat er een win-win situatie. Deze gegevens kunnen wij dan ook weer inzetten in onze gebiedsmarketing en we kunnen op het juiste moment de juiste doelgroepen aanspreken om naar de hele regio te komen.” Inmiddels heeft Steinhage zo’n 200.000 postcodes in de datatool. "Dat is een goede basis. Om de datatool tot een succes te maken is het echter wel nodig dat de datatool gevoed blijft met nieuwe data.” 

Verblijfsrecreatie als partners

Steinhage geeft aan dat er op gestuurd wordt om met name ondernemers in de verblijfsrecreatie de postcodes te laten invoeren. "Omdat gasten zich moeten registreren beschikken ondernemers in de verblijfsrecreatie altijd over de postcode en de bezoekdatum. Daarnaast richten we ons ook op verhuurbedrijven, want daarvoor geldt hetzelfde omdat mensen van tevoren moeten reserveren. De bulk komt echter van de verblijfsrecreatie.” 

Steinhage wil ook zijn licht gaan opsteken bij andere organisaties zoals de Landelijke Data Alliantie: "Met hen wil ik het hebben over welke data zij wegtrekken en of ik daar misschien koppelingen mee kan maken. Op de LDA dag op 6 juni mag ik de Datatool ook toelichten in een sessie. Op zo’n dag wil ik echter niet alleen brengen, maar ook zaken ophalen en kijken waar er raakvlakken zijn. Daarbij is mijn insteek: als we er beiden slimmer van worden, heb ik geen problemen de koppeling van de datatool aan te bieden. Want uiteindelijk is mijn doel als DMO om voor onze partners een meerwaarde te zijn. En met deze datatool hoop ik die meerwaarde aan te tonen.” 

Deelnemende ondernemers hoeven niet te betalen voor de datatool. Wel moeten ze partner zijn van Limburg Marketing. "Ik zie de datatool als mooi nieuw onderdeel van het partnerpakket. Daarmee neemt de waarde van een partnerpakket toe. Ik hoop dan ook, dat veel partners voordeel kunnen halen uit de inzichten die ze krijgen uit de datatool.” Als er andere DMO’s zijn die ook de datatool willen gebruiken, staat Steinhage daarvoor open. 

Trefwoorden: marketing, dmo, data, datagedreven beleid, leefstijlen, Limburg

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...