Minister Harbers wil terug naar drie grondafhandelaars op Schiphol
Van 6 naar 3 grondafhandelingsbedrijven op Schiphol. Minister van Infrastructuur en Waterstaat
Mark Harbers heeft besloten dat het aantal grondafhandelaren op luchthaven
Schiphol naar drie moet gaan. Momenteel zijn dat er nog zes.
Het aantal bedrijven dat de bagage
afhandelt op Schiphol gaat omlaag. Dat moet leiden tot betere
werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden voor medewerkers, en zal ook de
kwaliteit van de dienstverlening en efficiëntie ten goede komen, meent het
ministerie op basis van onderzoek.
Op Schiphol zijn zes bedrijven actief die verantwoordelijk zijn voor de
afhandeling van bagage, het platform, bij vracht en post. Dat zijn er relatief
veel, vergeleken met andere Europese luchthavens. Het hoge aantal afhandelaren
zorgt aan de ene kant voor keuzemogelijkheden en lage kosten voor de luchtvaartmaatschappijen, maar kan ook negatieve gevolgen hebben voor de arbeidsomstandigheden
voor werknemers en de kwaliteit.
Het ministerie liet onderzoeken of het verkleinen van het aantal afhandelaren
een positief effect kan hebben op de veiligheid, kwaliteit, effectiviteit en
efficiëntie op Schiphol. Uit het onderzoek volgt de conclusie dat de markt voor
afhandeling op Schiphol nu niet optimaal werkt, en dat een beperking tot drie
afhandelaren het grootste positieve effect zou hebben op deze vier aspecten. Alleen het beperken van het aantal afhandelaren is niet genoeg, benadrukken de onderzoekers.
Tegelijkertijd moeten er aanvullende afspraken worden gemaakt tussen de
luchthaven en de afhandelingsbedrijven.
Na het definitieve besluit zal Schiphol een Europese aanbesteding beginnen om de
toekomstige afhandelingsbedrijven te selecteren. Dat zal naar verwachting negen
maanden duren. Daarna volgt een overgangsperiode zodat iedereen zich kan
aanpassen aan de nieuwe situatie, naar verwachting in 2025.
Trefwoorden: Schiphol, grondafhandelaar, bagage, beleid
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
19/11/24
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
|
19/11/24
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
|
15/11/24
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
|
15/11/24
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
|
15/11/24
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
|
08/11/24
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|