Geplaatst op: 12-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Meer laadpunten in Europa

2026: om de 60 km laadpalen

Meer laadpunten in Europa
Meer laadpalen in Europa.

Het Europees Parlement heeft regels goedgekeurd voor meer alternatieve laadstations voor auto’s en vrachtwagens, eenvoudig opladen en schonere brandstoffen voor de zeevaart. De omslag naar elektrisch rijden in Europa en andere brandstoffen vraagt om een transitie van pomp- en laadstations.


De nieuwe regels zijn onderdeel van het "Fit for 55”-pakket voor 2030, het plan van de EU om de broeikasgasuitstoot uiterlijk in 2030 met ten minste 55 % te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990. De regels zijn bedoeld om het vervoer koolstofvrij te maken.

De EP-leden hebben tijdens de onderhandelingen voor elkaar gekregen dat er uiterlijk in 2026 minstens om de 60 km elektrische laadpalen voor auto’s moeten worden geplaatst langs de wegen van het TEN-T-kernnetwerk. Die moeten een vermogen hebben van ten minste 400 kW en uiterlijk in 2028 600 kW kunnen genereren.

Voor vrachtwagens en bussen moeten er om de 120 km laadstations aanwezig zijn. Deze moeten uiterlijk in 2028 op de helft van de hoofdwegen van de EU worden geïnstalleerd en een vermogen hebben van 1 400 kW tot 2 800 kW, afhankelijk van de weg.

Ook moeten de EU-landen ervoor zorgen dat uiterlijk in 2031 ten minste om de 200 km waterstoftankstations langs het TEN-T-kernnetwerk worden geplaatst.

Betalen en doorrijden

Gebruikers van voertuigen op alternatieve brandstof moeten bij laadpunten gemakkelijk contactloos of met een betaalkaart kunnen betalen zonder dat ze hiervoor een abonnement nodig hebben. Daarnaast moet de prijs van deze "brandstoffen” per kWh, kg of minuut/sessie worden weergegeven. De EP-leden hebben ervoor gezorgd dat de Commissie uiterlijk in 2027 een EU-databank zal opzetten met gegevens over alternatieve brandstoffen. Het doel is consumenten te informeren over de beschikbaarheid, wachttijd en prijs bij verschillende stations.

Trefwoorden: reizen, elektrisch rijden, waterstof, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
02/12/24
Exclusief voor leden
Eerste foodlabel nationaal park in Van Gogh NP
Met recreatie kun je genieten van al het moois in het landschap.In het Van Gogh Nationaal Park gaat het een stap verder, eet je omgeving mooi.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
19/11/24
Subsidies voor drie recreatieve projecten in de natuur
De provincie Drenthe heeft subsidies toegekend aan drie recreatieve natuurprojecten, waarmee het recreatieve aanbod in de regio wordt versterkt.
08/11/24
Inzicht in toeristisch-recreatief bezoek en draagkracht voor natuurgebieden
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft onderzoek gedaan naar ecologische draagkracht van natuurgebieden in relatie tot bezoek.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.