Meer laadpunten in Europa
2026: om de 60 km laadpalen
Meer laadpalen in Europa. Het Europees Parlement heeft regels goedgekeurd voor meer alternatieve
laadstations voor auto’s en vrachtwagens, eenvoudig opladen en schonere
brandstoffen voor de zeevaart. De omslag naar elektrisch rijden in Europa en
andere brandstoffen vraagt om een transitie van pomp- en laadstations.
De nieuwe regels zijn onderdeel van het "Fit for 55”-pakket voor 2030, het plan van de EU om de
broeikasgasuitstoot uiterlijk in 2030 met ten minste 55 % te verminderen ten
opzichte van het niveau van 1990. De regels zijn bedoeld om het vervoer
koolstofvrij te maken.
De EP-leden hebben tijdens de onderhandelingen voor elkaar gekregen dat er
uiterlijk in 2026 minstens om de 60 km elektrische laadpalen voor auto’s moeten
worden geplaatst langs de wegen van het TEN-T-kernnetwerk. Die moeten een vermogen hebben van ten
minste 400 kW en uiterlijk in 2028 600 kW kunnen genereren.
Voor vrachtwagens en bussen moeten er om de 120 km laadstations aanwezig zijn.
Deze moeten uiterlijk in 2028 op de helft van de hoofdwegen van de EU worden geïnstalleerd en een
vermogen hebben van 1 400 kW tot 2 800 kW, afhankelijk van de weg.
Ook moeten de EU-landen ervoor zorgen dat uiterlijk in 2031 ten minste om de
200 km waterstoftankstations langs het TEN-T-kernnetwerk worden geplaatst.
Betalen en doorrijden
Gebruikers van voertuigen op alternatieve brandstof moeten bij laadpunten
gemakkelijk contactloos of met een betaalkaart kunnen betalen zonder dat ze
hiervoor een abonnement nodig hebben. Daarnaast moet de prijs van deze
"brandstoffen” per kWh, kg of minuut/sessie worden weergegeven. De EP-leden
hebben ervoor gezorgd dat de Commissie uiterlijk in 2027 een EU-databank zal
opzetten met gegevens over alternatieve brandstoffen. Het doel is consumenten
te informeren over de beschikbaarheid, wachttijd en prijs bij verschillende
stations.
Trefwoorden: reizen, elektrisch rijden, waterstof, beleid
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
19/11/24
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
|
19/11/24
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
|
15/11/24
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
|
15/11/24
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
|
15/11/24
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
|
08/11/24
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|