Geplaatst op: 12-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zandvoort voert vermakelijkheidsretributie in

Zandvoort voert vermakelijkheidsretributie in
Afbeelding van katherinelake via Pixabay

De gemeente Zandvoort gaat een vermakelijkheidsretributie voor grote evenementen invoeren. Vooralsnog heeft die heffing, door de gestelde criteria, alleen betrekking op de Formule 1 die elk jaar op het circuit van Zandvoort wordt verreden.

Het tarief voor de vermakelijkheidsretributie is voor 2023 bepaald op 3 euro per verkocht ticket. De heffing moet de kosten dekken die de gemeente maakt voor het in goede banen leiden van grote evenementen met meer dan 10.000 bezoekers. Evenementen waarbij geen toegangsprijs wordt gevraagd en/of waarbij het gaat om deelname aan een sport, vallen buiten beschouwing. Op basis van de opgave van het aantal bezoekers lijkt alleen de Formule 1 op dit moment in aanmerking te komen voor de belasting

De gemeente Zandvoort verwacht voor de jaren 2023 en 2025 jaarlijks 792.000 euro aan extra kosten te maken voor de Formule 1. Het meeste gaat op aan de inzet van gemeentepersoneel, 517.000 euro. Voor side-events wordt 100.000 euro gereserveerd. Voor de volgende Grand Prix in de jaren 2024 en 2025 worden 315.000 betalende bezoekers verwacht.

De gemeente Zandvoort maakt additionele kosten om de drukte in goede banen te leiden. Deze kosten hebben onder meer betrekking op de openbare ruimte, de veiligheid, en mobiliteit en vragen daarnaast tijd voor de nodige afstemming tussen betrokken partijen, zoals inwoners, ondernemers, buurtgemeenten, vervoerders, en de Veiligheidsregio Kennemerland. De vermakelijkhedenretributie wordt opgelegd aan de organisator die de kosten kan doorberekenen aan de bezoekers van het evenement.

Trefwoorden: evenementen, beleid, belastingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.