Geplaatst op: 13-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Leisure for a better society in de praktijk

Leisure for a better society in de praktijk
Foto: Marketing Oost, Maura Koelewijn

Wat hebben boeren, kunstenaars en de vrijetijdssector met elkaar gemeen? Zo op het oog niets. Maar ze kunnen elkaar wel verder brengen. Dat laten ze deze zomer in Zwolle zien. Het Brabantse programma ‘Leisure for a better society’ in Overijssel in de praktijk.

In Zwolle werken bijna negentig lokale voedselproducenten, lokale kunstenaars, horeca en retail samen in het project ‘Kunst van de Korte Korten’. Op vier plekken in de Zwolse binnenstad is kunst over tien Vechtdal en Reestdal producenten gepresenteerd in glazen huisjes. Het hoofddoel is om bewustzijn rondom lokaal voedsel te vergroten bij bewoners en bezoekers. Meer afzet stimuleren uit onze eigen achtertuin, bij horeca, streekproducenten en retail in het buitengebied.

Unieke expositie brengt vernieuwde samenwerkingen tot stand

Vanuit MarketingOost hebben Zwolle Marketing en Vechtdal Marketing dit project samen met projectpartners opgezet. Vanuit gebiedsvisies en op basis van trends en ontwikkelingen, geeft MarketingOost een boost aan projecten die bijdragen aan de doelen voor bestemmingsontwikkeling, aanbodontwikkeling en het vermarkten van de Hanzestad Zwolle en Vechtdal Overijssel. Dankzij de financiële support van gemeente Zwolle, Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en ZwolleFonds kan dit goed neergezet worden. Dit jaar is een try-out, met insteek om het daarna door te ontwikkelen tot bijvoorbeeld nieuwe edities.

De expositie is tot 22 augustus te bezichtigen bij Blue Bayou en in de glazen huisjes aan de Klokkensteeg, Luttekestraat en Blijmarkt. Op 16 september is er nog een "after dinner”, genaamd het Streekmaal, op een unieke locatie bij Hanze Art Station. Het is een uniek pop up diner met producten van deelnemende producenten. Daarna reist de expositie tot december 2023 door naar Kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte. Voor meer informatie: www.kunstvandekorteketen.nl

Is eten kunst en heeft kunst smaak?

Het project maakt juist nu impact, in tijden met grote klimaatopgaves en maatschappelijke uitdagingen. Steeds meer mensen worden zich bewuster van duurzaam en gezond eten. Dit project vergroot dit belang op creatieve en positieve wijze. Eten en drinken uit de regio is beter voor het milieu en versterkt de lokale economie. De expositie vertelt het verhaal ‘van grond tot mond’ en geeft de lokale voedselproducenten een podium. Wethouder Monique Schuttenbeld vertelde in haar toespraak tijdens de lancering: "De verbinding tussen Hanzestad Zwolle en het buitengebied was in de Hanzetijd al ijzersterk. Ook in het Hanzejaar weten ambachtslieden uit verschillende sectoren elkaar te vinden en ontstaat er verbinding op basis van creativiteit, ondernemerschap en experiment. Deze verbinding is belangrijker dan ooit. Wij dragen deze kruisbestuiving een warm hart toe.”

Link: https://www.kunstvandekorteketen.nl
Trefwoorden: horeca, dagrecreatie, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...