Geplaatst op: 13-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Leisure for a better society in de praktijk

Leisure for a better society in de praktijk
Foto: Marketing Oost, Maura Koelewijn

Wat hebben boeren, kunstenaars en de vrijetijdssector met elkaar gemeen? Zo op het oog niets. Maar ze kunnen elkaar wel verder brengen. Dat laten ze deze zomer in Zwolle zien. Het Brabantse programma ‘Leisure for a better society’ in Overijssel in de praktijk.

In Zwolle werken bijna negentig lokale voedselproducenten, lokale kunstenaars, horeca en retail samen in het project ‘Kunst van de Korte Korten’. Op vier plekken in de Zwolse binnenstad is kunst over tien Vechtdal en Reestdal producenten gepresenteerd in glazen huisjes. Het hoofddoel is om bewustzijn rondom lokaal voedsel te vergroten bij bewoners en bezoekers. Meer afzet stimuleren uit onze eigen achtertuin, bij horeca, streekproducenten en retail in het buitengebied.

Unieke expositie brengt vernieuwde samenwerkingen tot stand

Vanuit MarketingOost hebben Zwolle Marketing en Vechtdal Marketing dit project samen met projectpartners opgezet. Vanuit gebiedsvisies en op basis van trends en ontwikkelingen, geeft MarketingOost een boost aan projecten die bijdragen aan de doelen voor bestemmingsontwikkeling, aanbodontwikkeling en het vermarkten van de Hanzestad Zwolle en Vechtdal Overijssel. Dankzij de financiële support van gemeente Zwolle, Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en ZwolleFonds kan dit goed neergezet worden. Dit jaar is een try-out, met insteek om het daarna door te ontwikkelen tot bijvoorbeeld nieuwe edities.

De expositie is tot 22 augustus te bezichtigen bij Blue Bayou en in de glazen huisjes aan de Klokkensteeg, Luttekestraat en Blijmarkt. Op 16 september is er nog een "after dinner”, genaamd het Streekmaal, op een unieke locatie bij Hanze Art Station. Het is een uniek pop up diner met producten van deelnemende producenten. Daarna reist de expositie tot december 2023 door naar Kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte. Voor meer informatie: www.kunstvandekorteketen.nl

Is eten kunst en heeft kunst smaak?

Het project maakt juist nu impact, in tijden met grote klimaatopgaves en maatschappelijke uitdagingen. Steeds meer mensen worden zich bewuster van duurzaam en gezond eten. Dit project vergroot dit belang op creatieve en positieve wijze. Eten en drinken uit de regio is beter voor het milieu en versterkt de lokale economie. De expositie vertelt het verhaal ‘van grond tot mond’ en geeft de lokale voedselproducenten een podium. Wethouder Monique Schuttenbeld vertelde in haar toespraak tijdens de lancering: "De verbinding tussen Hanzestad Zwolle en het buitengebied was in de Hanzetijd al ijzersterk. Ook in het Hanzejaar weten ambachtslieden uit verschillende sectoren elkaar te vinden en ontstaat er verbinding op basis van creativiteit, ondernemerschap en experiment. Deze verbinding is belangrijker dan ooit. Wij dragen deze kruisbestuiving een warm hart toe.”

Link: https://www.kunstvandekorteketen.nl
Trefwoorden: horeca, dagrecreatie, evenementen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.