Geplaatst op: 13-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Leisure for a better society in de praktijk

Leisure for a better society in de praktijk
Foto: Marketing Oost, Maura Koelewijn

Wat hebben boeren, kunstenaars en de vrijetijdssector met elkaar gemeen? Zo op het oog niets. Maar ze kunnen elkaar wel verder brengen. Dat laten ze deze zomer in Zwolle zien. Het Brabantse programma ‘Leisure for a better society’ in Overijssel in de praktijk.

In Zwolle werken bijna negentig lokale voedselproducenten, lokale kunstenaars, horeca en retail samen in het project ‘Kunst van de Korte Korten’. Op vier plekken in de Zwolse binnenstad is kunst over tien Vechtdal en Reestdal producenten gepresenteerd in glazen huisjes. Het hoofddoel is om bewustzijn rondom lokaal voedsel te vergroten bij bewoners en bezoekers. Meer afzet stimuleren uit onze eigen achtertuin, bij horeca, streekproducenten en retail in het buitengebied.

Unieke expositie brengt vernieuwde samenwerkingen tot stand

Vanuit MarketingOost hebben Zwolle Marketing en Vechtdal Marketing dit project samen met projectpartners opgezet. Vanuit gebiedsvisies en op basis van trends en ontwikkelingen, geeft MarketingOost een boost aan projecten die bijdragen aan de doelen voor bestemmingsontwikkeling, aanbodontwikkeling en het vermarkten van de Hanzestad Zwolle en Vechtdal Overijssel. Dankzij de financiële support van gemeente Zwolle, Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en ZwolleFonds kan dit goed neergezet worden. Dit jaar is een try-out, met insteek om het daarna door te ontwikkelen tot bijvoorbeeld nieuwe edities.

De expositie is tot 22 augustus te bezichtigen bij Blue Bayou en in de glazen huisjes aan de Klokkensteeg, Luttekestraat en Blijmarkt. Op 16 september is er nog een "after dinner”, genaamd het Streekmaal, op een unieke locatie bij Hanze Art Station. Het is een uniek pop up diner met producten van deelnemende producenten. Daarna reist de expositie tot december 2023 door naar Kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte. Voor meer informatie: www.kunstvandekorteketen.nl

Is eten kunst en heeft kunst smaak?

Het project maakt juist nu impact, in tijden met grote klimaatopgaves en maatschappelijke uitdagingen. Steeds meer mensen worden zich bewuster van duurzaam en gezond eten. Dit project vergroot dit belang op creatieve en positieve wijze. Eten en drinken uit de regio is beter voor het milieu en versterkt de lokale economie. De expositie vertelt het verhaal ‘van grond tot mond’ en geeft de lokale voedselproducenten een podium. Wethouder Monique Schuttenbeld vertelde in haar toespraak tijdens de lancering: "De verbinding tussen Hanzestad Zwolle en het buitengebied was in de Hanzetijd al ijzersterk. Ook in het Hanzejaar weten ambachtslieden uit verschillende sectoren elkaar te vinden en ontstaat er verbinding op basis van creativiteit, ondernemerschap en experiment. Deze verbinding is belangrijker dan ooit. Wij dragen deze kruisbestuiving een warm hart toe.”

Link: https://www.kunstvandekorteketen.nl
Trefwoorden: horeca, dagrecreatie, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.