Geplaatst op: 17-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Alkmaar werkt aan bijzondere experience ‘Met eigen ogen’

Alkmaar werkt aan bijzondere experience ‘Met eigen ogen’
Campagnebeeld van \'Met eigen ogen\'.

Vanaf 31 augustus 2023 ervaar je deze prikkelende experience ‘Met eigen ogen’ kriskras door het monumentale Stadhuis van Alkmaar. Met soundscapes, ingenieuze videoprojecties en special effects beleef je op geheel nieuwe wijze het verhaal achter de geboorte van Nederland en Alkmaar Ontzet.


Aan de hand van originele schilderijen en objecten uit Stedelijk Museum Alkmaar en de meeslepende verhalen van de verteller Sinan Can wordt het een unieke ervaring. In het landelijke vieringsjaar ‘de geboorte van Nederland’ en exact 450 jaar na Alkmaar Ontzet geeft Met Eigen Ogen Met een nieuw perspectief op deze geschiedenis. Met een blik op het verleden, kijken we naar het heden en dromen we over de toekomst. 

Vrijheid van toen, in het licht van nu

Het Stadhuis van Alkmaar opent haar deuren. Dat is nieuw. Normaal is deze plek voor publiek gesloten, speciaal voor Met Eigen Ogen gaan de deuren van het Stadhuis van Alkmaar open. Voor even wordt het Stadhuis, het Huis van de Stad. Ontdek dit eeuwenoude monument en haar prachtige ruimtes en voel de historie van deze plek: het is hier waar het stadsbestuur de belegering van Alkmaar voor haar kiezen kreeg 450 jaar geleden.

Verteller Sinan Can

Sinan Can (Nijmegen, 1977) is een award winning documentairemaker, onderzoeksjournalist en programmamaker bij BNNVARA die met indringende documentaires als Retour Kalifaat en Bloedmineralen, de talkroute belangrijke journalistieke prijzen heeft gewonnen. In 2016 werd hij uitgeroepen tot ‘Journalist voor de Vrede’. Voor zijn documentaires trekt hij dwars door conflictgebieden en geeft hij mensen die leven onder verstikkende regimes een gezicht. Sinan geeft bevlogen Vrijheidscolleges en is als betrokken en deskundige Midden Oosten specialist geregeld te gast bij TV programma’s en talkshows.

De ticketprijs is 7,50 euro.


Trefwoorden: experience, Alkmaar, ontzet, citymarketing

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...