Investering noordelijk deel doorfietsroute van Rotterdam naar Dordrecht
Investering 37,2 miljoen euro
De route is er al maar kan veel beter ingericht worden tot een echte
doorfietsroute. Eerst wordt het noordelijk deel (15 km) ontwikkeld. Het is een
verbinding bedoelt voor forensen maar toeristen kunnen ook makkelijk duurzaam
de twee steden en de regio ertussen ontdekken.
De 21 gemeenten van de metropoolregio Rotterdam Den Haag investeren in het
noordelijke gedeelte van de route. De gemeente Rotterdam, Ridderkerk en Capelle
a/d IJssel leggen dit deel samen met het waterschap Hollandse Delta aan. Naar
verwachting is deze doorfietsroute in 2028 gereed.
37,2 miljoen euro
In totaal investeren gemeenten en MRDH voor het noordelijke deel van de route (15km) 37,2 miljoen euro. De MRDH draagt maximaal 70 procent bij. De totale route tussen Dordrecht en Rotterdam heeft een lengte van 32 kilometer. De verkenning van de hele doorfietsroute is ook samen met de provincie Zuid-Holland, gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Dordrecht uitgevoerd. De ambitie is dan ook om de route op termijn door te trekken tot aan Dordrecht. Voor het zuidelijke deel maakt de provincie Zuid-Holland hierover afspraken met de betrokken gemeenten.Verbindingen met wonen en ov
De doorfietsroute
wordt veiliger en comfortabeler door de aanleg van brede fietspaden, met
aandacht voor groen en beleving en waar mogelijk voorrang voor de fiets. Zo
wordt er een nieuwe fietsbrug gerealiseerd over de N210, waardoor het nieuwe
woongebied Rivium makkelijker bereikbaar wordt met de fiets vanaf metrostation
Kralingse Zoom. Ook zal het fietspad over de Van Brienenoordbrug worden
verbreed waardoor deze oversteek over de Nieuwe Maas straks een stuk
comfortabeler wordt. Daarnaast wordt er een nieuwe onderdoorgang gerealiseerd
onder de Rotterdamseweg in Ridderkerk.
8x Metropolitane Fietsroutes
De doorfietsroute
Dordrecht – Rotterdam is 1 van de 8 Metropolitane Fietsroutes in het programma.
De 21 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken samen aan het
verbeteren van die routes. Dit draagt bij aan een betere bereikbaarheid (want: minder
autofiles) van de regio en zorgt voor minder CO2-uitstoot door het verkeer.
De investering van de MRDH voor het gedeelte Ridderkerk - Rotterdam is onder
voorbehoud van besluit in het algemeen bestuur van september 2023.