Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Gratis toegankelijke evenementen samen op weg naar een duurzame toekomst

Gratis toegankelijke evenementen samen op weg naar een duurzame toekomst
Foto: Jan Willem de Venster

Gratis evenementen staan voor grote uitdagingen wanneer het gaat om verduurzaming en betaalbaarheid. Anders dan betaalde festivals kunnen zij niet de ticketprijzen verhogen om stijgende kosten te dekken. Ruim 40 directeuren, organisatoren, wethouders en ambtenaren van andere grote gratis evenementen in Nederland kwamen daarom naar Nijmegen om kennis uit te wisselen. Wat waren de belangrijkste observaties en learnings?

Op uitnodiging van Stichting Vierdaagsefeesten, gemeente Nijmegen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd een kijkje achter de schermen gegeven bij Vierdaagsefeesten. De Vierdaagsefeesten is een 7 dagen durende publieksevenement met 1,6 miljoen bezoekers in de binnenstad van Nijmegen en wordt georganiseerd door Stichting Vierdaagsefeesten. De 4Daagse wandelmarsen worden georganiseerd door Stichting De 4Daagse.

Serieus werk maken van verduurzaming

Laura van de Voort, mede-oprichter van Green Events: "Vierdaagsefeesten maakt serieus werk van verduurzaming, door deze koplopersrol te nemen is het een inspiratiebron voor vele anderen. Dit soort grote stadsevenementen maken landelijk een transitie door en zijn allemaal op zoek naar hoe het verder moet. Door bij elkaar te komen, successen en experimenten te delen, kunnen we elkaar hierbij helpen.” 

Op het gebied van duurzaamheid is het duidelijk dat het niet meer de vraag ‘of’ is, maar ‘hoe’. Franc Faaij, manager bij Rotterdam Festivals: "Het was ontzettend inspirerend om te zien hoe de Vierdaagsefeesten zowel met het retourbekersysteem, als op het gebied van groene stroomvoorziening, een voorbeeld zijn voor de rest van het land. Jullie laten zien dat het kan, op een groots open stadsfestival.”

Mogen falen

Nijmeegs wethouder John Brom: "Onder de steden die nu langs zijn geweest hebben we elkaar echt gevonden in de samenwerking, dat is mooi om te zien. We moeten het in deze duurzaamheidstransitie elkaar gunnen om ook te kunnen falen, want experiment en krachtenbundeling op deze ingewikkelde dossiers is essentieel.” Ronald Ramakers, directeur van Glow Eindhoven, heeft wel een idee hoe dat zou moeten: "Als we aan de voorkant samen aan een verhaal bouwen en één storyline uitdragen, kunnen we de schoonheid van het falen omarmen”.

Bijzonder Nijmeegs traject

De succesfactor waarom dat lukt op de Vierdaagsefeesten, is de manier waarop het georganiseerd is. Doordat de vergunningaanvraag in de derde week van juli niet via de gemeente verloopt, zoals de rest van het jaar, maar via Stichting Vierdaagsefeesten, kunnen er aanvullende kaders worden gesteld waarbinnen het evenement plaatsvindt.

Joris Bouwmeister, directeur-bestuurder Vierdaagsefeesten: "De complimenten die we kregen zijn dan ook eigenlijk voor de hele stad: voor de gemeente die de constructie zo in de APV heeft geregeld en met ons meedenkt, en voor al onze partners die in samenwerking dezelfde lijn uitdragen. Het was voor ons een steun in de rug om te merken dat we in het hele land echt dezelfde uitdagingen hebben en in hele praktische zin met dezelfde dingen bezig zijn, zoals ook bijvoorbeeld het draagvlak bij binnenstadsbewoners en het tegengaan van eigen drank meenemen. Ook was het fijn om vanuit de overheidskant de waardering voor ons als evenementenorganisatoren te krijgen, omdat we zorgen voor verbinding tussen verschillende bevolkingsgroepen, ook vertier bieden voor mensen met een kleiner budget doordat we vrij toegankelijk zijn, en een belangrijke rol spelen in de citymarketing. Stadsfeesten zorgen voor verbinding in de stad én voor economische spin-off, zowel tijdens als na een evenement.”

Gedeeld eigenaarschap

Hanna Winters, programmaleider Sail Amsterdam: "In elke stad wordt anders samengewerkt tussen beleidsmedewerkers, ambtenaren, wethouders en festivalorganisatoren. Er ontstaan nieuwe manieren van samenwerken, met gedeeld eigenaarschap. Daarin zit volgens mij de toekomst. Naast dat het gewoon ontzettend leuk en leerzaam was om de Vierdaagsefeesten zo mee te maken. In alle transparantie bezochten we ondernemers in de stad die vertelden over hun uitdagingen en successen, dus ik ga ook met veel praktische informatie naar huis”.

Trefwoorden: evenementen, duurzaamheid,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.