Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Gratis toegankelijke evenementen samen op weg naar een duurzame toekomst

Gratis toegankelijke evenementen samen op weg naar een duurzame toekomst
Foto: Jan Willem de Venster

Gratis evenementen staan voor grote uitdagingen wanneer het gaat om verduurzaming en betaalbaarheid. Anders dan betaalde festivals kunnen zij niet de ticketprijzen verhogen om stijgende kosten te dekken. Ruim 40 directeuren, organisatoren, wethouders en ambtenaren van andere grote gratis evenementen in Nederland kwamen daarom naar Nijmegen om kennis uit te wisselen. Wat waren de belangrijkste observaties en learnings?

Op uitnodiging van Stichting Vierdaagsefeesten, gemeente Nijmegen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd een kijkje achter de schermen gegeven bij Vierdaagsefeesten. De Vierdaagsefeesten is een 7 dagen durende publieksevenement met 1,6 miljoen bezoekers in de binnenstad van Nijmegen en wordt georganiseerd door Stichting Vierdaagsefeesten. De 4Daagse wandelmarsen worden georganiseerd door Stichting De 4Daagse.

Serieus werk maken van verduurzaming

Laura van de Voort, mede-oprichter van Green Events: "Vierdaagsefeesten maakt serieus werk van verduurzaming, door deze koplopersrol te nemen is het een inspiratiebron voor vele anderen. Dit soort grote stadsevenementen maken landelijk een transitie door en zijn allemaal op zoek naar hoe het verder moet. Door bij elkaar te komen, successen en experimenten te delen, kunnen we elkaar hierbij helpen.” 

Op het gebied van duurzaamheid is het duidelijk dat het niet meer de vraag ‘of’ is, maar ‘hoe’. Franc Faaij, manager bij Rotterdam Festivals: "Het was ontzettend inspirerend om te zien hoe de Vierdaagsefeesten zowel met het retourbekersysteem, als op het gebied van groene stroomvoorziening, een voorbeeld zijn voor de rest van het land. Jullie laten zien dat het kan, op een groots open stadsfestival.”

Mogen falen

Nijmeegs wethouder John Brom: "Onder de steden die nu langs zijn geweest hebben we elkaar echt gevonden in de samenwerking, dat is mooi om te zien. We moeten het in deze duurzaamheidstransitie elkaar gunnen om ook te kunnen falen, want experiment en krachtenbundeling op deze ingewikkelde dossiers is essentieel.” Ronald Ramakers, directeur van Glow Eindhoven, heeft wel een idee hoe dat zou moeten: "Als we aan de voorkant samen aan een verhaal bouwen en één storyline uitdragen, kunnen we de schoonheid van het falen omarmen”.

Bijzonder Nijmeegs traject

De succesfactor waarom dat lukt op de Vierdaagsefeesten, is de manier waarop het georganiseerd is. Doordat de vergunningaanvraag in de derde week van juli niet via de gemeente verloopt, zoals de rest van het jaar, maar via Stichting Vierdaagsefeesten, kunnen er aanvullende kaders worden gesteld waarbinnen het evenement plaatsvindt.

Joris Bouwmeister, directeur-bestuurder Vierdaagsefeesten: "De complimenten die we kregen zijn dan ook eigenlijk voor de hele stad: voor de gemeente die de constructie zo in de APV heeft geregeld en met ons meedenkt, en voor al onze partners die in samenwerking dezelfde lijn uitdragen. Het was voor ons een steun in de rug om te merken dat we in het hele land echt dezelfde uitdagingen hebben en in hele praktische zin met dezelfde dingen bezig zijn, zoals ook bijvoorbeeld het draagvlak bij binnenstadsbewoners en het tegengaan van eigen drank meenemen. Ook was het fijn om vanuit de overheidskant de waardering voor ons als evenementenorganisatoren te krijgen, omdat we zorgen voor verbinding tussen verschillende bevolkingsgroepen, ook vertier bieden voor mensen met een kleiner budget doordat we vrij toegankelijk zijn, en een belangrijke rol spelen in de citymarketing. Stadsfeesten zorgen voor verbinding in de stad én voor economische spin-off, zowel tijdens als na een evenement.”

Gedeeld eigenaarschap

Hanna Winters, programmaleider Sail Amsterdam: "In elke stad wordt anders samengewerkt tussen beleidsmedewerkers, ambtenaren, wethouders en festivalorganisatoren. Er ontstaan nieuwe manieren van samenwerken, met gedeeld eigenaarschap. Daarin zit volgens mij de toekomst. Naast dat het gewoon ontzettend leuk en leerzaam was om de Vierdaagsefeesten zo mee te maken. In alle transparantie bezochten we ondernemers in de stad die vertelden over hun uitdagingen en successen, dus ik ga ook met veel praktische informatie naar huis”.

Trefwoorden: evenementen, duurzaamheid,

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.