Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Commotie om onderzoek naar verplicht vaarbewijs

Commotie om onderzoek naar verplicht vaarbewijs
Afbeelding van Bernhard Stärck via Pixabay

Dit weekend in de publiekspers heel wat commotie rond de mogelijke invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. Waar komt dat idee ineens weer vandaan en wat vinden betrokken partijen? We zoeken het uit.

Het verhaal start met de scheepsongevallenregistratie van Rijkswaterstaat die onlangs de jaarcijfers over 2022 bekend maakte. Dit zijn de feiten: In 2022 zijn 1.319 ongevallen op binnenwateren geregistreerd, 94 meer dan in 2021. Het aantal ernstige ongevallen lag met 188 fors hoger dan een jaar eerder toen dat er nog maar 148 waren. Er vielen 21 dodelijke slachtoffers waarvan 9 in de recreatievaart. Aanzienlijk meer dan in andere jaren. Bij drie ongevallen met drie dodelijke slachtoffers waren snelvarende vaartuigen betrokken en bij twee andere ongevallen sloeg het vaartuig om met 4 slachtoffers. Het aantal ernstige ongevallen in de recreatievaart steeg van 75 naar 80. Ook het aantal ernstige scheepsongevallen tussen beroeps- en recreatievaart groeide van 5 naar 9 maar langjarig is er een dalende trend zichtbaar. Bij de recreatieve beroepsvaart vielen twee slachtoffers door een afbrekende giek.

Vanwege een stijgende trend van met name het aantal eenzijdige ongevallen met recreatievaart, worden diverse risico-reducerende maatregelen verkend. Zo wordt gekeken naar snelvaren & snelvaargebieden en onderzocht in hoeverre nieuwe vormen van recreatievaart een effect hebben op de nautische veiligheid. Verder wordt een onderzoek in gang gezet naar de invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. En dat laatste voornemen kwam dit weekend uitvoerig in de pers.

In de reacties toonde alleen de politie zich een voorstander van de uitbreiding van het vaarbewijs. Zij zien ook veel bijna-ongelukken. Nu is een vaarbewijs alleen verplicht voor snelvarende pleziervaart en jachten langer dan 15 meter. Van de politie mag die lengtemaat wel stapje voor stapje naar 10 meter. Dat zou de nautische kennis op het water vooruithelpen.

Directeur Geert Dijks van HISWA-RECRON ziet niets in dergelijke plannen. "De discussie over het vaarbewijs keert elke zomer terug, als er weer nieuwe cijfers over incidenten op het water zijn. Elke dode is er één te veel, maar feitelijk gezien is het heel veilig op het Nederlandse water", zegt hij bij de NOS. Dijks maakt zich zorgen om de drempel die een verplicht vaarbewijs zal opwerpen voor toetreding tot de watersport. Ook de verhuurmarkt zal een grote klap te verwerken krijgen als het vaarbewijs breder wordt ingevoerd.

Feit is, dat er door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken worden ingesteld naar een brede waaier aan maatregelen waaronder een verdere verplichting van een vaarbewijs. En het nog lang niet zover is.

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, pleziervaart, veiligheid, ongevallen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Succesvol alumni-event Management Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...