Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Commotie om onderzoek naar verplicht vaarbewijs

Commotie om onderzoek naar verplicht vaarbewijs
Afbeelding van Bernhard Stärck via Pixabay

Dit weekend in de publiekspers heel wat commotie rond de mogelijke invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. Waar komt dat idee ineens weer vandaan en wat vinden betrokken partijen? We zoeken het uit.

Het verhaal start met de scheepsongevallenregistratie van Rijkswaterstaat die onlangs de jaarcijfers over 2022 bekend maakte. Dit zijn de feiten: In 2022 zijn 1.319 ongevallen op binnenwateren geregistreerd, 94 meer dan in 2021. Het aantal ernstige ongevallen lag met 188 fors hoger dan een jaar eerder toen dat er nog maar 148 waren. Er vielen 21 dodelijke slachtoffers waarvan 9 in de recreatievaart. Aanzienlijk meer dan in andere jaren. Bij drie ongevallen met drie dodelijke slachtoffers waren snelvarende vaartuigen betrokken en bij twee andere ongevallen sloeg het vaartuig om met 4 slachtoffers. Het aantal ernstige ongevallen in de recreatievaart steeg van 75 naar 80. Ook het aantal ernstige scheepsongevallen tussen beroeps- en recreatievaart groeide van 5 naar 9 maar langjarig is er een dalende trend zichtbaar. Bij de recreatieve beroepsvaart vielen twee slachtoffers door een afbrekende giek.

Vanwege een stijgende trend van met name het aantal eenzijdige ongevallen met recreatievaart, worden diverse risico-reducerende maatregelen verkend. Zo wordt gekeken naar snelvaren & snelvaargebieden en onderzocht in hoeverre nieuwe vormen van recreatievaart een effect hebben op de nautische veiligheid. Verder wordt een onderzoek in gang gezet naar de invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. En dat laatste voornemen kwam dit weekend uitvoerig in de pers.

In de reacties toonde alleen de politie zich een voorstander van de uitbreiding van het vaarbewijs. Zij zien ook veel bijna-ongelukken. Nu is een vaarbewijs alleen verplicht voor snelvarende pleziervaart en jachten langer dan 15 meter. Van de politie mag die lengtemaat wel stapje voor stapje naar 10 meter. Dat zou de nautische kennis op het water vooruithelpen.

Directeur Geert Dijks van HISWA-RECRON ziet niets in dergelijke plannen. "De discussie over het vaarbewijs keert elke zomer terug, als er weer nieuwe cijfers over incidenten op het water zijn. Elke dode is er één te veel, maar feitelijk gezien is het heel veilig op het Nederlandse water", zegt hij bij de NOS. Dijks maakt zich zorgen om de drempel die een verplicht vaarbewijs zal opwerpen voor toetreding tot de watersport. Ook de verhuurmarkt zal een grote klap te verwerken krijgen als het vaarbewijs breder wordt ingevoerd.

Feit is, dat er door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken worden ingesteld naar een brede waaier aan maatregelen waaronder een verdere verplichting van een vaarbewijs. En het nog lang niet zover is.

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, pleziervaart, veiligheid, ongevallen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.